A Mobilaréna egyik máshonnan átvett cikkére reagálok, mely a GPS piac várható változásairól szól. Érdemes elolvasni (An)Dante fordítását:
http://mobilarena.hu/hir/visszaesoben_a_pna_es_pnd_piac.html
Ne legyen igazam az alábbi pesszimista véleménnyel:
A PNA piacot nem a PDA/smartphone piac veszélyezteti, hanem a gazdasági világválság. Ugyan evidens egy okosabb telefonban a GPS léte, és divatos a nagy kijelző, de a userek többsége nem iPhone-t és Touch HD-t vagy Omnia HD-t vesz, mert nincs rá pénze, és nem is ért hozzá.
Minden nyáron az uborkaszezonban megjelenik egy hír, hogy a mobilok átveszik az uralmat az éppen visszaeső PND piactól, aztán jön a Garmin és a TomTom eladási statja, mely uralja a GPS piacot, és kiderül, hogy a telepített sw-es piac csak valami hangzatos hír volt, semmi köze a valós adatokhoz.
Az iPhone 3.0 OS-re azért fejleszt ész nélkül mindenki navi szoftvert, mert már 30.000 iPhone user jobb reklám a gyártó PNA piacának, mint ha más módon reklámozna. A TomTom az okostelefonokra csak azért gyárt sw-t, mert ez erősíti a PNA szegmensét. Ugyanis mint az iGO esetén is minden 2. sw lopott. Azaz nem ezen van a bevétel. A Garmin nem véletlen csúszik az Asus-szal készített telefonjával. A Blackberry-re írt sw-t már nem is frissíti egy ideje, és nem is forgalmazza, csak USÁban (persze online megvehető perverzeknek).
A sok szutyok PNA megjelenése sem segítette a brand gyártókat. A hivatalos piaci adatokban nem szoktak szerepelni noname márkák, és nem a mennyiségek miatt, hanem mert szürke szegmens.
A Nokia lobogtatja ugyan a GPS-szel szerelt okostelefonjainak az eladási adatait, de a userek statjai nem arról szólnak, hogy mennyien használják rendszeresen a gyártó szoftverét. A Nokia userek navigálni vágyó többsége vesz egy PNA-t azután, hogy kipróbálta a Navigator szoftvert vagy más Symbian alapon futó cuccot. Az iPhone esetén is sokan keverik a pillanatnyi hype során a "navigációt kipróbálta" és a "navigációt rendszeresen használja" fordulatokat.
A fórumok szűk felhasználói köre nem mérvadó. A felhasználóknak a magas térképlicenc árak nem reálisak, 100 USD-t nem ad a tömeg azért egy szoftverért, hogy A-ból B-be kocsikázzon munkanapokon, miközben lefagy a sw a bejövő hívástól. Pláne nem akar térképfrissítést ugyanennyiért 1 év múlva. Azaz a gyártóknak sem jó ez annyira. Azt sem tartom reálisnak, hogy a térképárak jelentősen zuhanjanak a következő2 évben.
Az ABI elemezgethet bármit a jövőről. Az amerikaiak azért vesznek GPS-es telefonokat, mert azokat akciózza az AT&T a mobilforgalom reményében. Azonban nem ezért nem vesznek majd Garmint, mert iPhone-on használnak TomTom-t, hanem mert úgy sem lesz pénzük utazgatni a gazdasági válságban; akkor meg minek egy PNA/PND? Az ABI elemzése számomra egy piacélénkítő PR cikk a mobilos szegmensnek, mint realitás.
---
Egy hasonló témával foglalkozó bejegyzés jelent meg az alábbi oldalon 2009. július 28. napon:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése