2009. november 5.

Garmin Dakota 20 GPS - meg kell zabálni!

Olyan, mint a többi új Garmin szabadidős GPS, jó de kisebb. A Garmin Dakota 20 járt a kezemben, még egy túrát is végignyomtunk vele, és belé szerettünk. Nekem már van egy Oregonom, azonban barátom újoncként kattant rá, és döntöttel el, hogy mi lesz a karácsonyi ajándéka. Vagy ez, vagy valami más, de Garmin. Szóval eladja magát és a gyártót a terepre termett új navigációs kütyüit.


 Garmin Dakota 20 outdoor GPS

A profi társaihoz hasonlít, így ha a Garmin Oregon sorozathoz kell hasonlítanom, mindent tud, amit a nagyok, csak kicsiben. A kijelzője kis felbontású, és gyengébb a fényereje - amolyan olcsóbb PDA-val vetekszik -, cserébe 20 órát is elmegy két AA ceruza NiMH akkuval. A teszt végén az összehasonlító képeken látható, hogy egy HTC Touch Pro2 csúcs PDA kijelzője fényesebb, mint a 20-asé. Persze, azért ne feledjük, hogy erős napfényben a Dakota háttérfény nélkül látható, egy PDA kijelzője nem.


A kisebb felbontás miatt minden "recésebb" a kis képernyőn.

Az Oregon 550-hez hasonlóan a Dakota 20-ban is már 3D-s iránytű van. Nem, ez nem olyan "etetés", mint a 3D házak az iGO-ban. Ott állsz a semmiben, meg kéne találnod a helyes irányt, és mindegy hogy áll a kezedben a cucc, mutatja, merre kell menned (egy sima GPS csak mozgásban mutatja a helyes irányt). Ráadásul kevésbé zavarják az elektromágneses terek, mint az Oregon 400t-ben lévő sima 2D iránytűt, ritkábban kell kalibrálni is. De azért ne egy sok száz kiló voltos vezeték alatt akarjuk ezt megtenni.

Könnyen levehető hátlap, persze jól zár.

A hátlapja hasonló a tesó gépekhez, azonban rövidebb. Így hozzá nem karabiner jár, hanem nyakba akasztó. Szerencsére az Oregon autóstartója már jó hozzá. Mivel nem beszél, de csipog, mint a társai, és útvonalat is tervez, valamint autós beállításokat is használhatunk rajta, jól használható két lábon, két keréken és négy keréken is. De nem Budapest - Párizs útvonal tervezésére találták ki, hanem kirándulásra.


Ládaleírás, keresés menü, autós navigáció.

Az egyetlen gomb a bekapcsolást és a fényerő szabályozást segíti. Minden mást ujjal kell kezelni rajta. Nem remeg a térkép, ha rajta tartom az ujjam, ezen a modellen már javították a szoftvert Garminék. A menük finoman gördülnek, a grafika gyors a lényegesen kevesebb pixel miatt. A kijelző tükröződik, totál fényes. Ez ízlés dolga, a rajzolatok kontrasztosabbak emiatt, mint az Oregon 400t-n, cserébe csillog rajta a napfény.


Autós műszerfal, átprogramozható profilok, szimulációs mód indítása.

Teljes leírással kezeli a geoládákat (geocaching.hu, geocaching.com és gpsgames.hu), de a Wherigo játék kimaradt belőle. Az előbbi fontos, az utóbbi nem terjedt el még, így nem fog hiányozni. A térképeket nem kell egybekonvertálni a Garmin MapSource PC-s szoftverrel, külön rámásolhatóak az IMG fájlok. Így az ingyenes Turistautak térképe simán rátölthető a belső igen nagy 850 MB-os memóriára, míg beletolunk egy NaviGuide microSD-s autóstérképet vagy bármi mást a nagyvilágból megvásárolva. Sőt, már ez a modell is megeszi a raszteres térképet, így a háttérbe bekalibrálhatunk régi szkennelt térképet, vagy akár a Google Maps féle műholdképeket is KMZ fájlban (erről bővebben itt olvashatsz).


Érzékeny és pontos GPS a 3D iránytűvel. A vevő működik EGNOS módban is.

A cucc nem nehéz, a nyakban lógva teljesen kényelmesen elkezeli az ember. A képernyő készenléti módba vágja magát beállítástól függően, és az ujj érintésére feléled. Ezért a jól feltöltött akkukkal a reggel bekapcsolt vas este is üzemel, ha nem használjuk full fényerőn a cuccot. Napsütésben nem is kell, mert látszik azért a képernyő tartalma.



Extrák között számológép, holdnaptár, stopper.

A Dakota 10 egyébként egy időben jelent meg a 20-assal. A 10-esben nincsen microSD foglalat, sem iránytű, és hangja sincsen, és a magasságot sem kalibrálja barométerrel. Szóval fapados. A narancs csíkok helyett citromsárga a design. Bővebben olvasd el a GPSGames oldalon Magpet által írt Garmin Dakota 10 tesztet. Egyikben sincsen képnézegetés funkció, ellentétben az Oregonokkal. Nem is nézne ki jól az LCD-n egy fotó sem.
Minden beállítható, van "Itiner" az útvonaltervhez, a műszerfal sokféle megjelenítést támogat méretben is.

A fényesebb és kisebb fényerejű képernyő nem vészes, kicsi többet kell döntögetnünk, hogy lássuk a tartalmat. Azonban ha rossz a szemed, gondod lehet a látottak értelmezésével kapcsolatban. Akinek nagy lapát keze van, nehezebben szokja meg a méretek miatt a kezelést, de nem kellenek gyermek ujjak hozzá. Az Oregon és a Dakota sorozat menürendszere könnyen megtanulható. A gyári magyarítás kicsit falhoz vág, de a rövid használati útmutató átforgatása után minden világossá válik azok számára, akik neki akarnak vágni a hétvégén a terepnek.


 
Csak a kanyar látszik, ha sok adatot akarunk látni. A térkép a felbontás miatt tájékoztató jellegű.

A készülékház IPX7 tokozású, azaz por és víz ellen védett. Fél órán át bírja fél méter mélyen, ha jól zártuk le az USB védő gumit rajta. Szóval imádja esőbe a tekerést és a túrázást. A hideget egy átlag telefonnál jobban tűri, de azért vegyük figyelembe, hogy 0 °C alatt a legtöbb akku feladja a harcot, és gyors merülésbe kezd; tessék betenni a kabát alá; a GPS-vevő ott is veszi nagyjából a jelet.



A hátlap alá kerül a két elem és a microSD, a gumi mögé megy be az USB csatlakozó.

Ha eldöntötted, hogy kell egy túrára alkalmas GPS, és szereted az apró kis izéket, imádni fogod a Dakota 20-at. Az ára nem kicsi, alsó hangon 94.900,- Ft bruttó a hivatalos hazai oldalon (http://garmin.hu/termekek/dakota-20). Nem magyarázom a bizonyítványt, soknak tűnik. Azonban ne felejtsük el, hogy majdnem Oregon 400t tudás van benne, melynél a kijelző ugyan gyengébb, de 3D az iránytű. Ráadásul annak ára 129.900,- Ft (http://www.garmin.hu/termekek/oregon-400t). Így mindjárt más. Ráadásul ha 400t, akkor közel van hozzá az Oregon 550, ami 3D iránytűs, szintén nagy felbontású kijelzős, és fényképező is van benne, és alig több; ára 139.900,- Ft (http://www.garmin.hu/termekek/oregon-550). A Garmin Oregon 550 tesztem itt olvasható: http://sanchoblogja.blogspot.com/2009/08/legjobb-fotos-gps-garmin-oregon-550.html  A Garmin Dakota 10 ára a sok szerintem, pedig azé a legkevesebb a fenti modellek közül: 74.900,- Ft (http://www.garmin.hu/termekek/dakota-10).

Tudom, nem könnyű dönteni. Mire nyel egyet az ember, és megveszi, kijön majd egy újabb modell, és a frász kerülgeti az embert. :o) Mellékesen az ember észre sem veszi, mennyire jó egy ilyen kütyü, ha van. Akkor tűnik fel, mikor lemerül a haver PDA-ja, vagy esünk egyet a sárban vele, vagy nem kell rohangálni, hogy irányt fogjunk, vagy este még le lehet zárni a napot egy utolsó geoládázással, mert bírja szusszal.

Végül megosztom még pár fotóm:


  
Összehasonlítás Oregon 400t és Dakota 20 között.
Kisebb kijelző, kisebb fényerővel, kisebb súllyal és kisebb méretben.
A jobb alsó képen a Google Maps féle műholdkép látható a két modellen.



Nagyjából ugyanaz a terület ugyanazon térképpel a Dakota 20-on elnagyoltabb.

 
Az Oregon 400t-hez képest a Dakota 20 kijelzője pixelesebb és színszegényebb.


Bután néz ki a 20-ason a nagyobb gépek karabinere.


Szabványos Garmin autós töltő, Oregon autós tartó a Dakotán.


Nem volt gond az éledési idővel, a készülék hamar holdat fog.
Tartja a fix pozíciót, képes az átlagolásra.



Egy HTC Touch Pro2 és a Garmin Dakota 20.
Mindegyik kijelzője csillog, de a PDA fényereje nagyobb.

Pár képernyőmentés geoládázás közben:


 
 

Remélem, sikerült megfertőznöm, és felkeltenem az érdeklődésed a Garmin outdoor GPS-ek iránt. ;)

Főbb műszaki adatok:
  • Kijelzőméret: 3,6 x 5,5 cm
  • Felbontás: 160 x 240
  • Érintőképernyő (fényes)
  • Méretek: 5,5 x 10 x 3,3 cm (191,4 g)
  • Belső memória: 850 MB
  • Bővíthető: igen (microSD)
  • Max waypoint: 1000 db
  • Max route: 50 db
  • Max tracklog: 10000 pont, 200 mentett track
  • Elektronikus iránytű: igen (3D)
  • Barometrikus magasságmérő: igen
  • Geocaching támogatás: igen
  • Nyakba akasztó
  • USB kábel
Kapcsolódó linkek: