2021. április 2.

Teszt felvétel kazettára fejállítás után

Azimut hangolás két deckemen, mert meguntam, hogy nem egy úton járnak. Aztán egy kazettateszt is, ha már itt vagyunk. Mindkettőnél egy mérőkaziról bejátszott 10kHz-es jelet igyekeztem a jó öreg TV Miniscope-2 (TR-4356 / H009) műszeremmel egy 45°-os vonalra hasonlító híg fosra bírni több kevesebb sikerrel, de meg lett. Aztán jött a demagnetizálás a piros "nyelves" análintrúderrel (nem ez, de ilyesmivel), mert miért is vettem volna meg egyszer a kínaitól azt a gagyi műanyag csavarhúzókészletet; akkor eszembe nem jutott volna, hogy valaha még fejet állítok. Előszedtem egy a képen látható BASF Chrome Extra II 90 (TYPE II) szalagot, melyre Nagyapám vett fel Videoton RM 5642 S sztereó rádiómagnóval még Zámbót.
Beletekertem vagy 10 percet, ne az elején szánkózzak újra (minden használt szalag eleje szar). Először a SONY TC-K511S-ben kalibráltam kézzel a szalagot a normál beállításra. Meglepően jól hozta magát a BASF szalag, stabilan tartotta a jelet a LED sor, néha ment csak ide-oda az egyik. Aztán felvettem Sanci barátomtól kapott Marancz referenciazenét, ami elég ritka ahhoz, hogy a jogvédő robotok ne csesszék fel vele az agyam. A telefonról lejátszottam egy USB-s Zoom U-44 pro hangkártyával és a USB Audio Player Pro appal, és beállítottam +2dB-re a felvételi jelet a 3 fejes barátságos monitorozásával. Négyesig kellett tekerni a hangerő potit, amit megjegyeztem, mert a másik deck is nagyon hasonló bemenettel dolgozik, és ha ez négyes, az meg ötös, akkor ott már túl lesz küldve (tapasztalat, szoptam már vele, mert amaz nem 3 fejes, felvétel után derül csak ki, hogy torz-e vagy sem). Szépen felvettem a zenét, majd kis szünet. Aztán átraktam a SONY TC-KE300 deckbe, ott egy automata kalibrációt indítottam, majd szintén felvettem a zenét vele. Utána meghallgattam a SONY WM-EX508 walkman-emmel mindkét felvételt egymás után, és nyugtáztam, hogy a KE300 bizony kicsit jobban kompresszál, azaz annak már a négyesnél is sok volt. De az is lehet, hogy valaki egyszer eltekergette az egészet a 'csába, és eleve túltolja 100-1kHz között, és de, túltolja, legalábbis majd a görbén ez látható. Az egyik esetben a szám elején van egy kis mocsok, amit a szalag agyonhallgatása vagy beletekerve hagyása okozott. De általában egyenletes volt a minőség mindkét deckben. Ekkor fogtam, és mindkét deckben a saját felvételét lejátszottam, és a Zoom U-44 hangkártyáról 24 bit 44.1kHz felbontásban újradigitalizáltam a telefonnal egy arra alkalmas USB Audio Recorder Pro appal. Másolás rá a PC-re, majd irány az Audacity, mely képes egy kb 3 és fél percnyi elemzést készíteni ebből a 4 perc feletti számból, ami nekem elég is. Mind a 3 esetben kitoltam egy text fájlba az adatsort, majd a Plotly segítségével online egybepakoltam a göbéket. Az Excel egy szar, mert ott csak az Y axis lehet log, a vízszintes nem, vagy ha trükközöl egy elforgatott grafikonnal, akkor nem lesz a másik tengely számos, csak szöveg vagy dátum, ami nem szerencsés esetünkben. Ezért maradt a Plotly, és amúgy is szexibb.

Itt éred el a mérési eredményeket: https://chart-studio.plotly.com/~sanchomuzax/3/#/


A jobb szélen ki/bekapcsolhatóak a görbék, és letölthetőek/meghallgathatóak az eredeti felvételek is wav formátumban. Belenagyíthatsz a görbébe, ezzel könnyebben elemezheted pl. a felsőbb ferkiket.
A forrászene normalizált, azaz a leghangosabb peak a 0dB-nél van. Ennek ellenére dinamikában kisebb, mert a kazettát +2dB-re túllőttem. Ezért magasabb a piros szaggatotthoz képest a másik két felvétel. Látható, hogy a KE300 ugyanott kezd, mint a K511S, ennek ellenére 7kHz-ig felette van, majd együtt futnak, és 18kHz felett bizony alá megy, azaz a K511S egyenletesebb és szélesebb spektrumot mutat. Említettem, hogy a KE300-nál volt olyan tapasztalatom, mintha lent kompresszálna. Vagy diszkósra állította be valaki, vagy ennyit tud.
Van a zenében 19.4kHz-nél egy csúcs. Ott látható, hogy azért a szalag nem egy CD.
Most hogy a K511S fejét sikerült beállítanom, nyugodtabb a lelkem, szebben szól. A KE300 nemrég érkezett, és eleve bele volt szorulva egy kazi, elmászva a fejjel, azt eleve állítgattam. Azonban a K511S szervizes által le volt lakkozva. Egy szar beállításhoz. Most már jó. De így vehetem újra azt a 6-10 kazit, amit ezzel vettem fel. 😃

Ez a kép emlékeztet a nap elejére:
A korábbi tesztfelvételek alkalmával hiányzott egyrészt a fejállítás, és a demagnetizálás. Most már jobb érzéssel veszek fel velük.

Ja még egy; még nem sikerült eldöntenem, hogy a KE300-ban a K511S, vagy a K511S-ben a KE300 felvétele szól-e jobban, de az hallatszik, hogy a KE300-asé mindegyikben túlvezérelt. Nagyapám szalagja meg nem fog kukába menni, jó lesz még valamire.
A deckek átestek egy felújításon. A K511S-ben cseréltem a reel mindig szétrepedős fogaskerekét és az öregedős görgőt. A KE300-ban ékszíjakat cseréltem, és a görgőt is. A reel motor fogaskereke még bírja, de már megvan a cseredarab oda is. Mindegyiket áttisztítottam, ahol kellett, ott 70%-os alkohollal is. A capstain tengely csapágya kapott egy leheletnyi finom olajat. Szalagsebesség állítás és a fejállítás is egy BASF kalibrációs szalaggal készült.

A cserélt alkatrészek általam talált beszerzési helyei:
A reel motor fogaskerékcseréje és jobbra a két deck jobb széle egymáson:

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése