A Nav N Go utóbbi évben elég nagy port kavart a core-felhasználók körében. Kaptak rendesen hideget, meleget a pár hónapja elindult, még mindig béta verziós Naviextras.com oldalhoz kapcsolódó fórumban. Le fog maradni a NNG? Jó irányba fejlődik az iGO, és csak átmenetről van szó?
Az iGO 8 megjelenése után egy ideig jött pár időpont módosítás a következő térképfrissítés megjelenésével kapcsolatban. Okok között szerepelt a nagyon nehezen megkötött NNG és TrafficNav közötti hazai TMC-adás licencmegállapodás. Aztán jöttek az új autópálya-szakaszok, no meg a hidak újabb akadályként. Közben már elkészült a Content Manager frissítőszoftvert felváltó Naviextras Toolbox, benne számos működési hibával, és még előtte elindul annak weboldala (fórummal, online vásárlással), melyen ma még kint van a béta felirat (naviextras.com). Sőt, tovább tolta a dolgokat, hogy időközben az SD-s, úgynevezett PDA változat helyett már a NNG a PNA gyártók modelljeit támogatja elsődleges megjelenéssel.
PDA helyett PNA, iGO 8.3 és a warez
Míg korábban az iGO My way 2006 frissítései elsőként a PDA-soknak jelent meg, már az iGO-jellegű készítmények kerültek előtérbe. Erre bizonyára rásegített a Mióval történt szakítás, melynek licencszámait csak PNA-kat barnd-előkkel lehetett némileg pótolni. Az iGO 8 elsőként a HP iPAQ 310 sorozaton jelent meg, majd jött az ASUS R300 és R700 masina. Az iGO 8 hazai TMC-s változata azonban csak csúszott, nem látunk rá a tengerentúli NNG piacra, de biztos volt arrafelé is dolguk. Sebaj, jött az iconX hazai márka, melybe aztán belekerült szinte minden új, de ne felejtsük el a legújabb Navon modellt, melyben már 8.3 fut.
Sajnos, bármennyire szeretné a NNG elkerülni, manapság minden második iGO licenc lopott. Így a legális PDA-s felhasználók még csak nem is álmodhattak TMC-s térképről, a warez verziók már jó ideje Megyeri híddal futottak. Az iconX skin is hamar kikerült, akár csak a 8.3 változat, mely 2009 február környékén fog csak a legális PDA-sokhoz eljutni. Eközben a "warez support" töretlen, pillanatok alatt rávasalnak bármire bármit, "akármilyen" térképpel.
A PDA-s változat továbbra sem fogja támogatni a Windows CE felületeket. Így aki egy jó kis PNA-n szeretné futtatni legális PDA licencét, nem tudja hivatalos úton megtenni, csak új licenc, azaz frissítés, vagy új masina vásárlásával. Ugyanis azon PNA gyártók felhasználói, akik nem iGO-klónosak, vagy nem vettek Naviextras-támogatást, a jelenlegi felállás alapján az életben nem fogják tudni megvásárolni az iGO-frissítést, -upgaredet, vagy új licenct a WinCE gépükre.
Tegnap este kiderült, már kapható itt-ott a boltokban 8.3-as PDA változat. Aki mégis 8.0 változatot vesz, mert csak ahhoz jut hozzá, már tiszta, miként juthat ugyan olyan feltételekkel a 8.3-hoz majd februárban, lásd az alábbi képeket.
Másoknak másképpen, de megy
Mindeközben egyre jobb a Tele Atlas térkép, még ha nem is Top-Map szintű hazánkban. A hazai TomTom-közösség talán éppen ennek, és az erősődő marketingnek köszönhetően erősödik. az sem zavarja meg a menetelést, hogy Fekete Pákó utca is van már a térképükben. A Garmin-közösség már jó ideje öntudatra ébredt, és a hazai erős marketingnek köszönhetően brutális mennyiségben fogynak a Nüvik, melyekben a NaviGuide Magyarország térkép ingyen frissíthető régóta.
A NaviGuide térkép elsőként kapta meg a hazai TMC-támogatást, majd jött a TomTom is. Sőt, abban korán benne volt a pletykák szerint, mert a Tele Atlas belekonvertálta a TMC-hez elengedhetetlen lokációs táblát, de aláírt szerződés híján a hivatalos kommunikáció "késett". De így is fényévvel előbb elérhető volt, mint az iGO-frissítésben.
A Sygic Drive az ismeretlenből, Tele Atlas térképével, és TomTom-szerű kinézetével, nagyon alacsony árával szépen jön felfelé. Ráadásul az említett elhagyatott PNA-tulajdonosok végre kaptak egy legális alternatívát, és autós navigátorukat évente frissíthetik az iGO-frissítés töredékéért. A nem túl nagy piacával, de megjelent a Navigon is, ráadásul szintén kész frissítési politikával.
3D vagy amit akartok
A Garmin Nüvi 765T-ben megjelent az iGO 8-ban már megszokott 3D épületmodell, és év elején jön a NaviGuide Magyarország 5.2 térkép, melyben a Navteq-féle City Navigator térképnél több hazai kocka lesz benne. A Sygic is már készült a 3D-jével, és a TMC-s térképük is a küszöbön van, és a Navigonban is benne vannak a 3D dombok egy ideje, akár a Garmin Colorado és Orehon szabadidős GPS-ekben. A TomTom MapShare szolgáltatása jelentősen pótolja azok igényeit, akik az iGO-hoz képest elmaradtabb Tele Atlas térkép hiányosságai miatt morognának, hiszen a nagy térképfrissítéstől függetlenül jönnek az ellenőrzött felhasználói javítások. Nem győzöm ismételni, hogy a Garmin NaviGudie térképe ugyanazon gyártótól jön, mint az iGO térképe, ugyanis a Nav N Go tulajdonában lévő Top-Map Zrt. gyártja. Mégis olcsóbb a frissítés (ingyenes), és mégis előbb jön meg a Garminosoknak. Tovább ugyan nincsen MapShare a Garminhoz, de van egy halom ingyenes felhasználói térképoldal, melyre bárki bejelentheti saját dolgait, lásd a turistautak.hu vagy az openmaps.eu oldalakat. A Tele Atlas weboldalán is megjelent már egy ideje egy webáruház, melyben TomTom, Mio és más ismert gyártó termékeihez lehet vásárolni térképeket.
Azért bizakodásra ad okot, hogy a közeli jövőben elérhető lesz olyan szolgáltatás is, mely várhatóan kizárja az illegális felhasználókat, lásd a friss benzinárak lekérdezését. Hasonló lehet majd a jövőben esetleg - szerintem - az időjárás vagy egyéb online adat lekérhetősége. Már ha ezek az új jövő béli szolgáltatások nem hasonlóan lassan kerülnek bevezetésre, mint a Toolbox és a frissítések.
Miért nem lehet a Top-Map weboldalán térképfrissítést vásárolni?
A NNG üzletpolitikája szerint a térképfrissítéseket és új szoftververziókat a PNA gyártója, brandelője szabja meg, mikor legyen. Mivel a PNA nagyobb prioritás a NNG életében, mint a PDA, érhető, hogy miért kapnak azon PNA gyártók előbb, akik garantált tömeget tudnak a pénztárhoz hozni. Az más kérdés, hogy a Tele Atlas annak ellenére, hogy a TomTom tulajdona, mégis nyitott egy számos konkurens modellhez alkalmas webáruházt térképeihez.
Miért nem lehet SD-s, PDA-s iGO-hoz PNA-ra telepíteni?
A NNG álláspontja szerint minden modell egyedi, külön fejlesztést igényel, és nem feltétlenül kifizetődő 1-1 régebbi, a gyártó által nem támogatott modellre ráhegyezni a dolgot, pláne ha nem is kívánja az adott gyártó meghosszabbítani PNA-ja életútját. Midnenesetre a kis névtelen Sygic megoldotta okostelefontól kezdve a 800x480-as PNA-ig. A Garminon ugyan WinCE felületre nem, de WinMo, Symbian és Palm rendszereken elérhetővé tette Garmin Mobile XT szoftverét egyetlen kártyával, és csak az RDS-TMC-adást nem támogatja.
A fenti kérdésre adott válasz elfogadhatóságát nehezíti az a tény, hogy a warez iGO-t az illegális felhasználók szinte bármilyen WinCE alapú PNA-ra rá tudják tenni, legyen az egy kínai vacak, vagy egy Blaupunkt, vagy Mio Moov. És rá is szokták... Vajon mit fog tenni mondjuk az elsőként iGO 8 alapú PNA-t forgalomba hozó HP és ASUS felhasználóbázis ügyeskedő része világszerte, ha a gyártók nem méltóztatnak Naviextras támogatást kötni a NNG-val?
Fény az alagút végén
Optimista alkat lévén elhiszem a gyártó jelzéseit, miszerint a Naviextras Toolbox kivezeti őket a Content Manager zsákutcájából. Tényleg lesz legális iGO-közösség, mint régen. Tényleg újra legális iGO vásárlásra ösztönzik a core userek az 1.0-ás vásárlót, és nem valami más modellre, vagy nem warezre. Merem remélni, hogy tényleg több lesz az az iGO, amit megvesz valaki, mintsem talál a neten, és a legál új verzióra nem kell fél akár negyed évet várni, hogy hozzájusson, szemben egy új vásárlóval vagy az említett fekete piaccal. Szurkolok azért is, hogy a beígért határidők legalább havi szinten tarthatóak legyenek.
Hajrá Nav N Go! ;)
Érdekes lehet:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése