Kivételesen nem mennék bele mélyen, hogy mi a bánat az a VSTi és a Rewire. Annyit érdemes csak megemlíteni, hogy a VSTi egy virtuális hangszer és effekt plugin felület, a Rewire pedig egy virtuális összeköttetési lehetőség hangcsatornákon keresztül két zenei szoftver számára. Mindegyik valahonnan a Steinberg féle Cubase vonalról ismert lehet, ha hallottál már róla harangozni.
Az első jelentős megoldás az volt, mikor a Propellerheads Rebirth szoftvert összekötötték Rewire segítségével a fejlesztők a Steinberg Cubase VST hangsávjaival, így a Cubase-ben lehetett keverni sávonként külön a Rebirth sampler hangjait, és akár külön is effektezhettük már. A VSTi-k közben szakajtó szám jelentek meg, és ádázabbnál ádázabb hangzásokat produkáltak a processzor segítségével. Aztán a Creamware kártya gyártó belebaszott a kakiba, és olyan driver-t írt a hangkártyájához XTC néven, mely azóta persze minden kártyáján fut, és minden VST kompatibilis őrült elérheti a kártya hardveres effektjeit plugin-ként. Eközben az EMU10k DSP-re is egy lelkes csapat egy ingyenes driver-t fejlesztett kX project néven, és itt is már elérhetőek kX VSTi néven az effektek az azzal kompatibilis szoftverekből. A VST feltétele persze az ASIO driver, mely gyors (rövid idejű) és közvetlen elérést biztosít a szoftverek számára a hardver kártyák felé sok-sok valódi hardver sávon. Persze, már ahol van sok-sok hardver sáv. A Rewire annyira azért nem terjedt el, hiszen több sáv bekötése egy több sávos alkalmazásba akkor szükséges, ha van értelme ilyen összeköttetésnek.
Nem sorolnék példákat. Csupán egyre hívnám fel a figyelmet, egy durva triumvirátusra, melynek nem sok értelme van, azonban jelzi azt, hogy miként lehet egymásba ágyazni már manapság is alkalmazásokat.
Nemrég jelent meg a Fruity Loops azon verziója, mely már VSTi üzemmódban is képes futtatni a nem lineáris pattern szekvenszerek királyát (igen igen, a Reason-t nem tartom annak, jól érzed, igen igen... :))) Szóval egy komplett zeneíró szoftvert alkalmassá tettek arra, hogy fusson VSTi virtuális alkalmazásként. Ezt 2 üzemmódban képes megtenni, éspedig 1 stereo hangszerként (Logic csak ezt támogatja a VSTi-k esetében), és egy 16 stereo sávos hangszerként (a Cubase-ben megjelenik ennyi ASIO FL csatorna). Eközben persze lehet vezérelni, mint egy sampler-t, és képes teljes párhuzamos működésre is az anya szoftver timeline-jával, teljes szinkronban. Csak 1x lehet betölteni, mint VSTi, azonban ekkor képes egy időben 16 MIDI csatornán fogadni az összes paraméterének a vezérlését. Önmagán belül is effektezhetünk, kiküldhetünk MIDI jelet, és a belőle kijövő ASIO jelet tovább kötögethetjük az anyag szoftverben. Sok is.
A LiveAct tevékenység valahol a hagyományos hangszeres zenész és a DJ közötti megfoghatatlan mezsgyén mozgó emberek produkciója élőben főleg elektronikus hangszerekkel. Erre a területre is betört a számítógépes technológia. Ennek köszönhetően megjelentek azok a szoftverek, melyek a lehető legjobb módját nyújtják annak, hogy az előre elkészített szekvenciákat, loop-okat élőben variálhassuk, effektezhessük, módosíthassuk azok megszólalási módját. Lényegében ekkor ugyanaz történik, mint a zenekészítés közben, csak már félig hangmérnökök vagyunk, és félig dobosok. Na meg egy kicsit karmesterek. Meg DJ-k. Meg a halál tudja mik. Aztán azt hisszük, hogy tudunk zenélni. Meg azt, hogy jók vagyunk élőben.
Nnna, de nem ez a lényeg. Hanem az, hogy tényleg vannak ilyen szoftverek. Ilyen pl. az Ableton Live is. Nem zeneírásra való, hanem a konzerv zene élőben történő előadására. Azért vezettem fel ezt ilyen "szépen", mert most jön a lényeg. A cucc alkalmas arra, hogy ASIO támogatása révén Rewire kapcsolatot teremtessen. Tegyük fel, hogy összegyűlt egy halom groove és loop ötlet, és valahogy kellene valamit vele nagyon csinálni, és nem áll össze a koncepció. Betölti az ember az Ableton Live-ba, és tesztelgeti, ls ha van türelme, kikerekedhet a téma. Ekkor azonban jön a Rewire, és a pl. Cubase-zel összekötve teljes szinkronban melléadható az új fantázia. Az ASIO sávok egymásba köthetőek a ReWire-n át, vezérlések adhatóak át, stb. Szóval hasznos a kapcsolat.
Aztán jön a perverz disznó, és új groove részt szeretne készíteni, és tudja, hogy a Fruity inspirálja a legjobban, mert a MIDI note-októl meghal, és egy sima loop még nem a világ. A Cubase-be betölt még egy Fruity-t is VSTi 16 sávra. Mellette ketyeg az Ableton. Kitalálja, hogy a Fruity dobjainak hangereje küldjön ki a Fruity-ből egy vezérlést MIDI-vel, mert azzal fogja modulálni az Ableton Live egyik szőnyeg kimenetén lévő Cubase ASIo sávra rakott filter CutOff paraméterét. Aztán ezen módosítgat élőben. Satöbbi satöbbi... asszem nem kell fokozni. A végén pedig egyetlen szoftverrel, az anya környezettel veheted fel egyetlen file-ba az egészet konverzió nélkül. Tudod, vagy felveszed egy Cubase sávra a master jelet (főleg ha vannak külső MIDI szintik, vagy egyéb külső effektek), vagy mixdown funkciót használsz; szóval nem kell egy külön recorder szoftver vagy szoftverenként felvenni. Csak megvenni mind a 3 szoftvert. :)))
Nnna, azért írtam le ezt, hogy ráérezz, mikor miért érdemes használni fent a címben említett kifejezéseket a gyakorlatban. Persze lehet máskor is, ez csak egy hülye példa volt. Azért itt egy kép is, hogy lásd, miről beszélek:
Cubase SX + FruityLoops + Ableton Live
A működés demó verziókkal is letesztelhető. Javasolt egy PIII 1GHz 512MB masina hozzá egy félprofi ASIO kártyával.
Kapcsolódó linkek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése