Oldalak

2010. október 27.

Garmin GPSMAP 62/78 GPS - a hegymászó és a tengerész

Vannak az autós GPS-ek, és van a többi. A többi az a kategória, aminek az látja értelmét, aki nem négy keréken és aszfalton szeretne eljutni A-ból B-be, hanem C-ben akar valami olyat művelni, amihez egy autós GPS kábé olyan jó, mint kalapáccsal ampert mérni. Sikerült kezembe venni két olyan műszert, melyek egyike sem keverhető össze egy kalapáccsal. A Garmin GPSMAP 62 GPS inkább túrázós, igazán terepre való modell, a Garmin GPSMAP 78 GPS pedig inkább a vízre való. Céleszközök olyan extrákkal, amit egy "ájgó" soha nem fog tudni.

A következő bekezdés átugorható azoknak, akiknek már volt dolguk szabadidős GPS-szel. Egy túrázó GPS készüléke abban különbözik egy autós kütyüjétől, hogy
  • egy töltéssel jóval nagyobb az üzemidő, akár 10 óra feletti,
  • két sima AA elemmel vagy akkukkal is elműködik,
  • a kijelző látható háttérfény nélkül, tűző napsütésben is,
  • az IPX7 szabványú készülékház nem csak por- és cseppálló, hanem vízbe meríthető és a benzingőzt is bírja,
  • a GPS-vevője pontosabb pozíciómeghatározásra alkalmas,
  • fogadja a geoládákat teljes leírással,
  • a navigáció közben kapott információ célirányos, testre szabható,
  • a rögzített nyomvonalak könnyeben feldolgozhatóak,
  • többféle profil beállítható a terepviszonyoknak megfelelő navigációhoz,
  • megjeleníthető és használható a szintemelkedés (ez utóbbi nem mindegyiken),
  • stb...

Garmin Oregon 550, GPSMAP 62, GPSMAP 78
Az érintőképernyős geotag-fotós, a túrázós és a hajóra termett GPS-ek.

Az Oregon és a 62-es hátlapja karabiner és kerékpár adapterekre van felkészítve.
A 78-as feneke sima, gumírozott, hogy ne csúszkáljon.

Van persze még pár olyan spéci funkció, ami külön bejegyzést igényelne, hogy megértse az, aki nem használt még ilyen GPS-t. A vízen is van pár extra, amire egy sima autós modell nem alkalmas:
  • telepíthetőek olyan térképek rá, melyeken a kikötők részletes felépítése is szerepel,
  • a céliránytól letérés a hajózásban használatos jelölésekkel is megjeleníthető,
  • a mértékegységek átválthatóak tengeri hajózásban alkalmazottra,
  • külső csatlakozással megjeleníthető a vízhőmérséklet és a mélységmérő által mért adat is,
  • van benne MOB (ember a vízben) funkció,
  • úszik a víz tetején,
  • a készülékház nem csúszik meg 15°-os bedőlésnél sem a padon,
  • stb...
Szóval van pár dolog, ami miatt az autós PNA-k viccnek számítanak egy szint után. Ezek a gépek nem viccelnek, hanem teszik a dolgukat.

Mindegyik 2db AA elemel vagy akkuval működik.
Azonban a 62 és 78 modellek 16 óra helyett akár 20 órát is elműködnek.

A 78-as fenekén ott van alapban a szabványos adapter a hajóelektronikához.
A mini USB aljzattól balra köthető be a külső GPS antenna.

A 62-as hátulján is ott az USB-t víztől és portól jól védő gumifedél.

Már-már azt hihette a Garmin szabadidős GPS-eit ismerő rajongótábor, hogy a gyártó megőrült, mikor a túrázós és lassan már a kerékpáros modellekbe is érintőképernyőt szerelt. A beülővel hegyet mászó geocacher számára etalon a legendás GPSMAP 60CSx modell, és vannak még páran, akik semmi pénzért nem válnának meg a "felül nyomkodós" GPSMAP 76-osuktól. Nem fogom ajnározni ezeket a csak gombbal vezérelhető elődöket, hiszen sok hozzászólás született a témában a geocaching.hu és a gpsgames.hu fórumain is. A gyártó jól tette, mikor a legendákat újjá élesztette, és kiadta a címben szereplő sorozatokat. Egyrészt ráncfelvarrás is történt, másrészt belekerültek olyan újdonságok is a készülékekbe, amit az érintőképernyős Oregon és Dakota modellek is tudnak.

A GPSMAP 78 képernyő feletti gombsora.
A Find (keres) gomb nyomva tartva a MOB (ember a vízben) gomb.

A GPSMAP 62-n a Mark (pontleszúrás) azonnal elérhető.

A Garmin szokás szerint olyan szoftveres tudástárat hozott össze, melynek 80%-a megtalálható a többi szabadidős modellben. Aki az egyiket tudja kezelni, az a másikkal is gond nélkül bánik. Nem mondhatni, hogy ne lehetne válogatni a gyártó palettáján. Mindkét gépből három változat készül szokás szerint. Van egy a tesztemben is szereplő belépő széria, van egy pár extrával bővített változat, és van egy méregdrága modell, ami a mindentudó. Rá kellett jönnöm, hogy a belépőkategóriának is van értelme.

Az a kitüremkedés a GPS antenna, a 62-es a 60-astól örökölte ezt a tulajdonságát.

A hátlap nem ugrik csak úgy le magától.
A fémpöcök felhajtása és elfordítása kell a felnyitáshoz.

A 78-as aljában vannak a nehezebb dolgok, így a vízbe ejtve a teteje kiemelkedik a felszínre.
Egy kézzel megfogva is könnyen kezelhető.

A készülékház oldalán lévő bemélyedéseknél fogja meg a gyári autós vagy hajós tartóadapter.

Míg az Oregonokhoz még adtak karabinert, ezekhez már a Dakotákhoz hasonlóan
már csuklópánt jár csak.

A 62-esre ráadtam az Oregon 550 karabinerét, és tessék, ráment.

 

Az olyan extrák, mint az elektronikus 3D iránytű, a légnyomásmérő alapján segített magasságmérő, az előretelepített domborzati modell térkép, a microSD kártyás bővíthetőség, és még sorolhatnám, ez mind valóban menő. Azonban az üzemidő pont ezen extrák kikapcsolásával, nem-használatával hosszabbítható meg. Értsd, ha nem érintőképernyős/fnyképezős GPS-t keresnék túrázásra, a GPSMAP 62 alap változata, a citromsárga teljes mértékben elegendő lenne.

Erős napfényben az Oregon kijelzője is látható még.
De a GPSMAP modellek egyszerűen kontrasztosabbak.
Egy okostelefon kijelzőjén ilyenkor semmit nem látni.

Erős napfényben max megvilágítás mellett ugyanazt látjuk, mint háttérfény nélkül.
Egy okostelefonon ilyenkor talán látsz valamit.

Gyenge fényviszonyok mellett a maximális fényerő elég intenzív, bár felesleges.

Az érintőképernyő "hiányát" vethetik fel azok, akik iPhone-on nevelkedtek. Akkor tessék kérem negyed szélben enyhén bedöntött hajótesten, oldalról kapott hullámokon ugrándozva, szitáló esőben, nulla látóhatárral megnézni egy okostelefonon, hogy mennyi idő még a kikötő. Hopp, máris leejtettük, jó esetben a kabinban landolt. A GPSMAP 78 GPS-hez olyan tartóadapter vásárolható, melyből nem nagyon fog kiugrani viharban a cucc. Vagy veszünk hozzá egy szintén gyári, nyakba-akasztóra tehető, visszahúzható izét, és egy karabinerrel felakasztjuk egy fix helyre, ahol nem veri le semmi irányváltásnál sem (lásd). Mindegy, egy a lényeg, ázhat a gép, és kesztyűben is kezelhetjük. Ráadásul kézre áll, mert a kijelző fölé kerültek a gombok. A GPSMAP 62-n is jól kiállnak a kezelőszervek, nehéz eltéveszteni, nyomkodd menet közben a hegyen felfelé, vagy a bicajon a kerékpár adapterbe csúsztatva.

Mindkét modell alkalmas autós navigációra is, bár mérsékelten. Hiszen egyik sem beszél, csak csipog (a "jobbfordulóöccázméter" helyett "bippbipp"), és egyik sem alkalmas TMC-adás vételére. Azonban telepíthető rájuk NaviGuide Magyarország részletes autós térkép, vagy Navteq féle City Navigator, és beállítható az autópálya elkerülés vagy a földút engedélyezése akár. A többpontos útvonal is megtervezhető, bár inkább túrázós logikával. Mindegyikre tölthetőek POI-ként riasztás pontok, azaz speedcam adatbázis. Azonban a sebességtúllépést és a sávszámot nem jelzik ki.

GPSMAP 62 - túrázáshoz

GPSMAP 78 - hajózáshoz

Mindegyik modell alkalmas geocaching sportra, ismerik a teljes ládaleírásokat, lehet loggolni. Ott a Mark gomb mindkettőn, könnyen rögzíthetünk pontokat menet közben. A menük gyorsan végiglapozhatók oda-vissza két gombbal. A kereséskor vagy gépeléskor a kurzoros pötyögés marad, mely Balatonvilagospuszta keresésekor kicsit macerás tud lenni. Azonban mindkettőre már otthon is előkészíthető és rátölthető PC-ről a tervezett túra, bejárás, stb... útvonala. A 62 nem, de a 62s már képes a 78-ashoz hasonlóan arra, hogy két Garmin modell között vezeték nélkül átküldjük a pontjainkat, útvonalainkat.

A 78-as hüvelykujjas kezelése könnyebb.

A 62-es kezelése kicsit hasonlít a régi mobilokéra.

Egyaránt van 3D iránytű és barométerrel megtámogatott magasságmérő a 62s és 62st, valamint a 78s és 78sc modellekben, de a kicsikben nincsen. A 3D iránytű előnye, hogy álló helyzetben is megmutatja, merre van a cél, legyen az 5 méteren belül. A magasságmérés légnyomással történő pontosítása a gyenge műholdvétel esetén, vagy repülve nagyon hasznos, meg úgy általában jobb, mint a sima GPS alap magasságmérés, mely lazán téved 50 méter akár (ennek méréstechnológiai okai vannak).

Ilyen menük még a GPSMAP 60 és 76 modellekben nem voltak.
A Colorado/Oregon/Dakota tulajok azonban ismerhetik.

Pixeles, de ez nem is egy digitális képkeret, és kevesebbet is fogyaszt.

Akinek autós Garmin Nüvije van, az is eligazodik simán ezekben a menükben.

Mindegyikben mindössze 160x240 pixeles a kijelző (viszonyítás képpen egyéb méretek: QVGA = 240x320, VGA = 480x640, WVGA = 480x800), mely a kisebb fogyasztást támogatja. A jobb láthatóságot a transzflektív TFT segíti, és bár a képek nem olyan szépek (a 62-esekben nincs is képnézegető), cserébe mint már írtam, napfényben is valóban látható rajtuk a térkép.

Ez nem érintőképernyő - GPSMAP 62

Ezt is nyomni kell - GPSMAP 78

A gépek alaphelyzetben rendelkeznek belső háttértárral, a 62st-ben fél giga, míg a többiben 1,7 GB biztosítja, hogy rátöltsd "a világot". Az esetlegesen előretelepített térképek szabják meg, mennyi a valós üres hely még. A 62-esbe nem, a többibe tehető microSD kártya. Ennek egyetlen egy előnyét látom; az pedig a speciális térkép alkalmazása, pl. ha microSD kártyán veszel/kapsz hozzá NaviGuide autós térképet, vagy valamilyen tengeri térképet 3D modellel. A domborzati modell jelenlétét két alkalmazásnál találom hasznosnak. Az egyik a tengeri hajózás, a másik az 1000 méter feletti hegyi túrázás. Minden más esetben elég a szintvonal, mivel a léptékek felbontása véges.

A felső piros csík POI a riasztást jelzi, ilyenkor beállítástól függően csipog is.
A kijelző koszos, mégis jól látható minden.



Hajózásnál praktikus képernyők

A 62-esek is el vannak vagy fél órát a fél méteres vízben. Azonban nem úsznak a víz tetején. A 78-as óriási előnye, hogy ha csak be nem kavarodik a part menti nádasba, tuti megtalálható vízbeejtés után. Persze, tessék kikötni őket a hajótesthez vagy magunkhoz! Csuklópánt jár mindegyikhez. A 62-esek hátlapjára feltolható egy utólag beszerezhető karabiner, azonban a 78-ashoz a már említett visszahúzós beakasztó van "csak". Ugyanis a hátlapja nem domború, hanem gumírozott, így nyugalmasabb vízen simán megtapad a hajó vagy csónak padján.

Az Oregon kerékpár adapterére ráül a GPSMAP 62.
Ezt a 78-as nem tudja.

Alap helyzetben mindegyik képes a 20 órás működésre. Ehhez azért be kell tartani pár alapszabályt, ami az energiatakarékosságot garantálja:
  • Ne legyen mindig bekapcsolva a kijelző. Legyen aktív a 15-30 sec múlva kijelzőt lekapcsoló opció.
  • Nappal felesleges a háttérfénynek mennie. Szürkületben is elég a nulla szint felett egyel akkor, ha éppen esemény van (kezeled vagy jelzi a kanyart).
  • Ha ismered az utat és csak rögzítesz, vagy nem indokolt az úton tervezés, tervezz légvonalban. Az útvonaltervezés több számítást és így több energiát igényel.
  • Ne legyen a készülékház tartósan 10 °C alatt. Ugyanis az elemek vagy akkuk gyorsan elvesztik kapacitásukat így. A készülék bírja az ennél szélsőségesebb viszonyokat is (lásd), csak a tápellátás nem.
  • Kapcsold ki az elektronikus iránytűt, és csak ott aktivált, ahol tényleg szükséges. A GPS 5 km/h sebesség felett jól mutatja az irányodat.
  • Kapcsold ki a barométert, ha csak nem végzel precíziós magasságmérést.
  • Ne nyomkodd feleslegesen a menüket. A működő kijelző feleslegesen ne járjon.
  • Ha sokat nézed a térképet, akkor ne perspektivikus nézetben használd. Az "észak van felül" nézet fogyaszt a legkevesebbet, hiszen nem kell forgatnia a térképet.
  • A műholdképet kapcsold ki, ha megfelelő térképed van a terepre. Továbbá egy térkép legyen aktív csak.
  • A fenti beállításokra ments el egy energiatakarékos üzemmódot, és válaszd ki, ha spórolni szeretnék az energiával.
Képernyőmentések a GPSMAP 62 és 78 modellekről:


A házak kialakítása jól láthatóan eltér. A 78-as hajós modell antennája a készülékházban van, míg a 62-essel érzékeltetni szerette volna a Garmin, hogy a 60 CSx-hez hasonlóan veszett jól kilát a műholdakra a kitüremkedés miatt. Ennek köszönhető, hogy az azonos tömeg ellenére kisebbnek és könnyebbnek érezzük a 78-ashoz képest. A 78-as talán pont a felső üregrendszer miatt tud úszni. Viszont a lejjebb került kijelző miatt a már említett felülről megfogás és kezelés könnyebb. A 62-ast is kényelmes fogni, de a 78-as mégis stabilabb érzetet kelt. Tévedés ne essék, egy érintőképernyős okostelefonhoz képest a 62-es fogása és mozgás közbeni kezelése így is egy álom.


Autós és túrázós kéeprnyőképek

Alapvetően mindkét modell ki tudja váltani a másikat. Van azért pár kisebb különbség, amivel jobban idomulhat a rendszeres használat során a felhasználóhoz az adott modell. A 62-es széria tagjai inkább alkalmasak arra, hogy az övre vagy a túrazsákra ráakasztva egy karabinerrel túrázzunk, hegyet másszunk vele. A 78-as inkább alkalmas hajózásra, legyen az túrakenu vagy vitorlás, vagy egy motoros csónak. Mindegyikkel lehet autóban is navigálni, megkereshetőek velük a geoládák, és sokáig bírják egy szusszal. Sőt, mindegyik könnyen kezelhető szélsőséges helyzetben is, bár a 62-es inkább séta vagy tekerés közben, míg a 78-as a hajón. A belépő széria bőven elég mindkét esetben a koca túrázóknak, illetve koca hajósoknak. Az extrás változatokat a valódi természet bolondok vagy igazi hajósok tudják kihasználni. Feltéve, ha nem mindig ugyanazon a terepen járnak. Mert ugye aki állandóan a Bükbe megy, az ismer minden fát és bogarat, aki meg mindig a Balatonon hajózik, már Keszthelyről "látja", nyitva van-e Földváron a Fapuma. :)

Szándékosan csak a fotóimnál tettem említést az általam is "régebb óta" használt Garmin Oregon 550 GPS modellről. Én maradok ennél. De azért fáj a szívem, mert biztos lenne rá okom, hogy használjam a fenti két tesztdarabot úgy általában egy laza túrán, vagy tekerés, vagy vitorlázás közben. :) 
Tovább:

2010. október 25.

GeoRádió - nulladik adás

A GPSGames motorja, Magpet elindította a GeoRádiót. A nulladik, vagy első riport hosszúra sikeredett, de megéri végighallgatni azoknak, akik kíváncsiak arra, hogyan alakult ki hazánkban a geocaching mozgalom. A riporter és a riportalany sem szívbajos, belemennek az utóbbi időszakban a geocaching.hu fórumaiban felmerült problémák elemzésébe is.

A riportalany Kumin Ferenc, az adás 1:21:02 hosszú. Hallgasd meg az adást!


A kapcsolódó cikkből letölthető az mp3 fájl:

2010. október 24.

Függőleges panorámafotók

A Samsung Galaxy S egész szépen összeilleszti a panorámaképeket. Szeretek vele függőleges képeket készíteni. Érdekes panorámát ad a látott képnek, ha csak azt látod, ami előtted és a fejed felett van. Sajnos, ennél nagyobb felbontást nem hajlandó összerakni, bár ennél nagyobbat nem is nagyon néznél meg gondolom Te sem. A képeken van egy kis finomkodás Picasa-ban, de jellemzően ez a színvilág pattant ki a vasból. Némelyik bicajozás közben készült, és ismerős lehet már azoknak, akik követnek twitteren. Hát tessék lássék. :)







A nem függőleges panorámafotókat itt találod meg a fentiekkel együtt:
Készítsek még?

2010. október 22.

Tango Video Calls - videótelefon iPhone és Android között


Veszett jó! Nem csak Wi-Fi alatt, hanem 3G neten is működik a Tango. Sőt, simán lehet hívni iPhone és Android tulajokat vegyesen. A szoftver telepítése után kitöltöd a profilod, és máris keresi az ismerőseidnél az adataidat. Ha stimmel a címlistádban a Tango adatbázisból valaki telefonszám vagy (és?) e-mailcím alapján, megjelenik a másik fél a hívható felek között.

Támogatja az előlapi kamerát és a hátlapi fényképező kamerát is.

A profilban a telefonszámod és e-mail címed megadása azért szükséges, hogy ez alapján ismerjen fel mások címlistáiban a Tango. Ha nem adod meg, vagy olyat adsz meg, ami nem ismert adat mások számára, akkor nem találnak nem Téged, és nem tudnak felhívni. Azaz nem létezik olyan, hogy Tango felhasználónév. Az adatvédelmi szempontból kicsit rázós adataid publikálása a Tango felé a "belépési kódod".

Ha ügyes a Tango, nagy karriert futhat be a Skype-pal szemben!

Teszt
Walton barátommal sikeres telefonálást hajtottunk végre. Neki nincsen előlapi kamerája, nekem van az is (viva SGS!). Így tükör elé állt, és úgy látott engem. Én tudtam váltani a két kamera között hívás közben is. A hang akadozott néha, hiszen mobil neten át próbáltuk az első hívást. Ekkor kiírta pirossal, hogy gyenge a sávszélesség. Azonban működött, és ez a lényeg. :) Nesze Neked Skype! Az átvitt kép minősége erősen függ a fényviszonyoktól és az adott telefon kamerájának képességeitől. Autó fókusz úgy érzékeltem, hogy még nincsen.

"Sancho hívja Waltont, Walton jelentkezz!"

Apple iPhone 4 és Samsung Galaxy S között is működött kollégámmal a hívás. Az Apple telefonja sárgásabb képet ad, míg az SGS hókább, valósághűbb színekkel dolgozik. Az SGS elkentebb, a szifon pixelesebb képet adott. A hátlapi kamera ugyanolyan minőséget produkált mindkét csúcsmodell esetén, amit az előlapi. Lásd az alábbi fotón, balra egy iPhone 4, jobbra az SGS. Ha ráböksz a kis képre, amin Magadat látod, akkor felcseréli az app az élőképeket, és a hívott felet látod piciben. iPhone alatt a kis kép helyzete mozgatható.


"Látom, hogy látom, hogy látom..."
Bugfix

Android alatt van egy kisebb bug jelenleg. Elsőre hiába töltöd ki helyesen a profil adataidat, nem jól menti el a Tango. A hiba az lesz, hogy +36 helyett +1 lesz az előhívó. Emiatt nem találnak meg Téged az ismerőseid. Menj be a profilba még egyszer, és ismét állítsd át +1 helyett +36-ra az előhívót.

iPhone alatt nincsen címlista frissítés menü, ami Android alatt a menü gombbal hívható elő. Így ott macerásabb rájönni, mi a gond induláskor. Figyelj arra, hogy ha WiFi alatt próbálkozol, akkor vállalati a környezetben előfordulhat, hogy a Tango nem képes kommunikálni. Ezt onnan veheted észre, hogy nem menti el az iPhone-on a profilt, vagy bejelentkezéskor egyszerűen hálózati hibára hivatkozik.

A hívás hangja alapállapotban a telefon hangszórójára kerül ki, de kitehető a "külső" hangszóróra is! Így ne lepődj meg, ah első körben halk a hívás, hiszen "telefonként" hallod a másikat. A headset is támogatott. Bluetooth portot nem próbáltam, de gondolom, működik.

Letöltések