Oldalak

2010. október 27.

Garmin GPSMAP 62/78 GPS - a hegymászó és a tengerész

Vannak az autós GPS-ek, és van a többi. A többi az a kategória, aminek az látja értelmét, aki nem négy keréken és aszfalton szeretne eljutni A-ból B-be, hanem C-ben akar valami olyat művelni, amihez egy autós GPS kábé olyan jó, mint kalapáccsal ampert mérni. Sikerült kezembe venni két olyan műszert, melyek egyike sem keverhető össze egy kalapáccsal. A Garmin GPSMAP 62 GPS inkább túrázós, igazán terepre való modell, a Garmin GPSMAP 78 GPS pedig inkább a vízre való. Céleszközök olyan extrákkal, amit egy "ájgó" soha nem fog tudni.

A következő bekezdés átugorható azoknak, akiknek már volt dolguk szabadidős GPS-szel. Egy túrázó GPS készüléke abban különbözik egy autós kütyüjétől, hogy
  • egy töltéssel jóval nagyobb az üzemidő, akár 10 óra feletti,
  • két sima AA elemmel vagy akkukkal is elműködik,
  • a kijelző látható háttérfény nélkül, tűző napsütésben is,
  • az IPX7 szabványú készülékház nem csak por- és cseppálló, hanem vízbe meríthető és a benzingőzt is bírja,
  • a GPS-vevője pontosabb pozíciómeghatározásra alkalmas,
  • fogadja a geoládákat teljes leírással,
  • a navigáció közben kapott információ célirányos, testre szabható,
  • a rögzített nyomvonalak könnyeben feldolgozhatóak,
  • többféle profil beállítható a terepviszonyoknak megfelelő navigációhoz,
  • megjeleníthető és használható a szintemelkedés (ez utóbbi nem mindegyiken),
  • stb...

Garmin Oregon 550, GPSMAP 62, GPSMAP 78
Az érintőképernyős geotag-fotós, a túrázós és a hajóra termett GPS-ek.

Az Oregon és a 62-es hátlapja karabiner és kerékpár adapterekre van felkészítve.
A 78-as feneke sima, gumírozott, hogy ne csúszkáljon.

Van persze még pár olyan spéci funkció, ami külön bejegyzést igényelne, hogy megértse az, aki nem használt még ilyen GPS-t. A vízen is van pár extra, amire egy sima autós modell nem alkalmas:
  • telepíthetőek olyan térképek rá, melyeken a kikötők részletes felépítése is szerepel,
  • a céliránytól letérés a hajózásban használatos jelölésekkel is megjeleníthető,
  • a mértékegységek átválthatóak tengeri hajózásban alkalmazottra,
  • külső csatlakozással megjeleníthető a vízhőmérséklet és a mélységmérő által mért adat is,
  • van benne MOB (ember a vízben) funkció,
  • úszik a víz tetején,
  • a készülékház nem csúszik meg 15°-os bedőlésnél sem a padon,
  • stb...
Szóval van pár dolog, ami miatt az autós PNA-k viccnek számítanak egy szint után. Ezek a gépek nem viccelnek, hanem teszik a dolgukat.

Mindegyik 2db AA elemel vagy akkuval működik.
Azonban a 62 és 78 modellek 16 óra helyett akár 20 órát is elműködnek.

A 78-as fenekén ott van alapban a szabványos adapter a hajóelektronikához.
A mini USB aljzattól balra köthető be a külső GPS antenna.

A 62-as hátulján is ott az USB-t víztől és portól jól védő gumifedél.

Már-már azt hihette a Garmin szabadidős GPS-eit ismerő rajongótábor, hogy a gyártó megőrült, mikor a túrázós és lassan már a kerékpáros modellekbe is érintőképernyőt szerelt. A beülővel hegyet mászó geocacher számára etalon a legendás GPSMAP 60CSx modell, és vannak még páran, akik semmi pénzért nem válnának meg a "felül nyomkodós" GPSMAP 76-osuktól. Nem fogom ajnározni ezeket a csak gombbal vezérelhető elődöket, hiszen sok hozzászólás született a témában a geocaching.hu és a gpsgames.hu fórumain is. A gyártó jól tette, mikor a legendákat újjá élesztette, és kiadta a címben szereplő sorozatokat. Egyrészt ráncfelvarrás is történt, másrészt belekerültek olyan újdonságok is a készülékekbe, amit az érintőképernyős Oregon és Dakota modellek is tudnak.

A GPSMAP 78 képernyő feletti gombsora.
A Find (keres) gomb nyomva tartva a MOB (ember a vízben) gomb.

A GPSMAP 62-n a Mark (pontleszúrás) azonnal elérhető.

A Garmin szokás szerint olyan szoftveres tudástárat hozott össze, melynek 80%-a megtalálható a többi szabadidős modellben. Aki az egyiket tudja kezelni, az a másikkal is gond nélkül bánik. Nem mondhatni, hogy ne lehetne válogatni a gyártó palettáján. Mindkét gépből három változat készül szokás szerint. Van egy a tesztemben is szereplő belépő széria, van egy pár extrával bővített változat, és van egy méregdrága modell, ami a mindentudó. Rá kellett jönnöm, hogy a belépőkategóriának is van értelme.

Az a kitüremkedés a GPS antenna, a 62-es a 60-astól örökölte ezt a tulajdonságát.

A hátlap nem ugrik csak úgy le magától.
A fémpöcök felhajtása és elfordítása kell a felnyitáshoz.

A 78-as aljában vannak a nehezebb dolgok, így a vízbe ejtve a teteje kiemelkedik a felszínre.
Egy kézzel megfogva is könnyen kezelhető.

A készülékház oldalán lévő bemélyedéseknél fogja meg a gyári autós vagy hajós tartóadapter.

Míg az Oregonokhoz még adtak karabinert, ezekhez már a Dakotákhoz hasonlóan
már csuklópánt jár csak.

A 62-esre ráadtam az Oregon 550 karabinerét, és tessék, ráment.

 

Az olyan extrák, mint az elektronikus 3D iránytű, a légnyomásmérő alapján segített magasságmérő, az előretelepített domborzati modell térkép, a microSD kártyás bővíthetőség, és még sorolhatnám, ez mind valóban menő. Azonban az üzemidő pont ezen extrák kikapcsolásával, nem-használatával hosszabbítható meg. Értsd, ha nem érintőképernyős/fnyképezős GPS-t keresnék túrázásra, a GPSMAP 62 alap változata, a citromsárga teljes mértékben elegendő lenne.

Erős napfényben az Oregon kijelzője is látható még.
De a GPSMAP modellek egyszerűen kontrasztosabbak.
Egy okostelefon kijelzőjén ilyenkor semmit nem látni.

Erős napfényben max megvilágítás mellett ugyanazt látjuk, mint háttérfény nélkül.
Egy okostelefonon ilyenkor talán látsz valamit.

Gyenge fényviszonyok mellett a maximális fényerő elég intenzív, bár felesleges.

Az érintőképernyő "hiányát" vethetik fel azok, akik iPhone-on nevelkedtek. Akkor tessék kérem negyed szélben enyhén bedöntött hajótesten, oldalról kapott hullámokon ugrándozva, szitáló esőben, nulla látóhatárral megnézni egy okostelefonon, hogy mennyi idő még a kikötő. Hopp, máris leejtettük, jó esetben a kabinban landolt. A GPSMAP 78 GPS-hez olyan tartóadapter vásárolható, melyből nem nagyon fog kiugrani viharban a cucc. Vagy veszünk hozzá egy szintén gyári, nyakba-akasztóra tehető, visszahúzható izét, és egy karabinerrel felakasztjuk egy fix helyre, ahol nem veri le semmi irányváltásnál sem (lásd). Mindegy, egy a lényeg, ázhat a gép, és kesztyűben is kezelhetjük. Ráadásul kézre áll, mert a kijelző fölé kerültek a gombok. A GPSMAP 62-n is jól kiállnak a kezelőszervek, nehéz eltéveszteni, nyomkodd menet közben a hegyen felfelé, vagy a bicajon a kerékpár adapterbe csúsztatva.

Mindkét modell alkalmas autós navigációra is, bár mérsékelten. Hiszen egyik sem beszél, csak csipog (a "jobbfordulóöccázméter" helyett "bippbipp"), és egyik sem alkalmas TMC-adás vételére. Azonban telepíthető rájuk NaviGuide Magyarország részletes autós térkép, vagy Navteq féle City Navigator, és beállítható az autópálya elkerülés vagy a földút engedélyezése akár. A többpontos útvonal is megtervezhető, bár inkább túrázós logikával. Mindegyikre tölthetőek POI-ként riasztás pontok, azaz speedcam adatbázis. Azonban a sebességtúllépést és a sávszámot nem jelzik ki.

GPSMAP 62 - túrázáshoz

GPSMAP 78 - hajózáshoz

Mindegyik modell alkalmas geocaching sportra, ismerik a teljes ládaleírásokat, lehet loggolni. Ott a Mark gomb mindkettőn, könnyen rögzíthetünk pontokat menet közben. A menük gyorsan végiglapozhatók oda-vissza két gombbal. A kereséskor vagy gépeléskor a kurzoros pötyögés marad, mely Balatonvilagospuszta keresésekor kicsit macerás tud lenni. Azonban mindkettőre már otthon is előkészíthető és rátölthető PC-ről a tervezett túra, bejárás, stb... útvonala. A 62 nem, de a 62s már képes a 78-ashoz hasonlóan arra, hogy két Garmin modell között vezeték nélkül átküldjük a pontjainkat, útvonalainkat.

A 78-as hüvelykujjas kezelése könnyebb.

A 62-es kezelése kicsit hasonlít a régi mobilokéra.

Egyaránt van 3D iránytű és barométerrel megtámogatott magasságmérő a 62s és 62st, valamint a 78s és 78sc modellekben, de a kicsikben nincsen. A 3D iránytű előnye, hogy álló helyzetben is megmutatja, merre van a cél, legyen az 5 méteren belül. A magasságmérés légnyomással történő pontosítása a gyenge műholdvétel esetén, vagy repülve nagyon hasznos, meg úgy általában jobb, mint a sima GPS alap magasságmérés, mely lazán téved 50 méter akár (ennek méréstechnológiai okai vannak).

Ilyen menük még a GPSMAP 60 és 76 modellekben nem voltak.
A Colorado/Oregon/Dakota tulajok azonban ismerhetik.

Pixeles, de ez nem is egy digitális képkeret, és kevesebbet is fogyaszt.

Akinek autós Garmin Nüvije van, az is eligazodik simán ezekben a menükben.

Mindegyikben mindössze 160x240 pixeles a kijelző (viszonyítás képpen egyéb méretek: QVGA = 240x320, VGA = 480x640, WVGA = 480x800), mely a kisebb fogyasztást támogatja. A jobb láthatóságot a transzflektív TFT segíti, és bár a képek nem olyan szépek (a 62-esekben nincs is képnézegető), cserébe mint már írtam, napfényben is valóban látható rajtuk a térkép.

Ez nem érintőképernyő - GPSMAP 62

Ezt is nyomni kell - GPSMAP 78

A gépek alaphelyzetben rendelkeznek belső háttértárral, a 62st-ben fél giga, míg a többiben 1,7 GB biztosítja, hogy rátöltsd "a világot". Az esetlegesen előretelepített térképek szabják meg, mennyi a valós üres hely még. A 62-esbe nem, a többibe tehető microSD kártya. Ennek egyetlen egy előnyét látom; az pedig a speciális térkép alkalmazása, pl. ha microSD kártyán veszel/kapsz hozzá NaviGuide autós térképet, vagy valamilyen tengeri térképet 3D modellel. A domborzati modell jelenlétét két alkalmazásnál találom hasznosnak. Az egyik a tengeri hajózás, a másik az 1000 méter feletti hegyi túrázás. Minden más esetben elég a szintvonal, mivel a léptékek felbontása véges.

A felső piros csík POI a riasztást jelzi, ilyenkor beállítástól függően csipog is.
A kijelző koszos, mégis jól látható minden.



Hajózásnál praktikus képernyők

A 62-esek is el vannak vagy fél órát a fél méteres vízben. Azonban nem úsznak a víz tetején. A 78-as óriási előnye, hogy ha csak be nem kavarodik a part menti nádasba, tuti megtalálható vízbeejtés után. Persze, tessék kikötni őket a hajótesthez vagy magunkhoz! Csuklópánt jár mindegyikhez. A 62-esek hátlapjára feltolható egy utólag beszerezhető karabiner, azonban a 78-ashoz a már említett visszahúzós beakasztó van "csak". Ugyanis a hátlapja nem domború, hanem gumírozott, így nyugalmasabb vízen simán megtapad a hajó vagy csónak padján.

Az Oregon kerékpár adapterére ráül a GPSMAP 62.
Ezt a 78-as nem tudja.

Alap helyzetben mindegyik képes a 20 órás működésre. Ehhez azért be kell tartani pár alapszabályt, ami az energiatakarékosságot garantálja:
  • Ne legyen mindig bekapcsolva a kijelző. Legyen aktív a 15-30 sec múlva kijelzőt lekapcsoló opció.
  • Nappal felesleges a háttérfénynek mennie. Szürkületben is elég a nulla szint felett egyel akkor, ha éppen esemény van (kezeled vagy jelzi a kanyart).
  • Ha ismered az utat és csak rögzítesz, vagy nem indokolt az úton tervezés, tervezz légvonalban. Az útvonaltervezés több számítást és így több energiát igényel.
  • Ne legyen a készülékház tartósan 10 °C alatt. Ugyanis az elemek vagy akkuk gyorsan elvesztik kapacitásukat így. A készülék bírja az ennél szélsőségesebb viszonyokat is (lásd), csak a tápellátás nem.
  • Kapcsold ki az elektronikus iránytűt, és csak ott aktivált, ahol tényleg szükséges. A GPS 5 km/h sebesség felett jól mutatja az irányodat.
  • Kapcsold ki a barométert, ha csak nem végzel precíziós magasságmérést.
  • Ne nyomkodd feleslegesen a menüket. A működő kijelző feleslegesen ne járjon.
  • Ha sokat nézed a térképet, akkor ne perspektivikus nézetben használd. Az "észak van felül" nézet fogyaszt a legkevesebbet, hiszen nem kell forgatnia a térképet.
  • A műholdképet kapcsold ki, ha megfelelő térképed van a terepre. Továbbá egy térkép legyen aktív csak.
  • A fenti beállításokra ments el egy energiatakarékos üzemmódot, és válaszd ki, ha spórolni szeretnék az energiával.
Képernyőmentések a GPSMAP 62 és 78 modellekről:


A házak kialakítása jól láthatóan eltér. A 78-as hajós modell antennája a készülékházban van, míg a 62-essel érzékeltetni szerette volna a Garmin, hogy a 60 CSx-hez hasonlóan veszett jól kilát a műholdakra a kitüremkedés miatt. Ennek köszönhető, hogy az azonos tömeg ellenére kisebbnek és könnyebbnek érezzük a 78-ashoz képest. A 78-as talán pont a felső üregrendszer miatt tud úszni. Viszont a lejjebb került kijelző miatt a már említett felülről megfogás és kezelés könnyebb. A 62-ast is kényelmes fogni, de a 78-as mégis stabilabb érzetet kelt. Tévedés ne essék, egy érintőképernyős okostelefonhoz képest a 62-es fogása és mozgás közbeni kezelése így is egy álom.


Autós és túrázós kéeprnyőképek

Alapvetően mindkét modell ki tudja váltani a másikat. Van azért pár kisebb különbség, amivel jobban idomulhat a rendszeres használat során a felhasználóhoz az adott modell. A 62-es széria tagjai inkább alkalmasak arra, hogy az övre vagy a túrazsákra ráakasztva egy karabinerrel túrázzunk, hegyet másszunk vele. A 78-as inkább alkalmas hajózásra, legyen az túrakenu vagy vitorlás, vagy egy motoros csónak. Mindegyikkel lehet autóban is navigálni, megkereshetőek velük a geoládák, és sokáig bírják egy szusszal. Sőt, mindegyik könnyen kezelhető szélsőséges helyzetben is, bár a 62-es inkább séta vagy tekerés közben, míg a 78-as a hajón. A belépő széria bőven elég mindkét esetben a koca túrázóknak, illetve koca hajósoknak. Az extrás változatokat a valódi természet bolondok vagy igazi hajósok tudják kihasználni. Feltéve, ha nem mindig ugyanazon a terepen járnak. Mert ugye aki állandóan a Bükbe megy, az ismer minden fát és bogarat, aki meg mindig a Balatonon hajózik, már Keszthelyről "látja", nyitva van-e Földváron a Fapuma. :)

Szándékosan csak a fotóimnál tettem említést az általam is "régebb óta" használt Garmin Oregon 550 GPS modellről. Én maradok ennél. De azért fáj a szívem, mert biztos lenne rá okom, hogy használjam a fenti két tesztdarabot úgy általában egy laza túrán, vagy tekerés, vagy vitorlázás közben. :) 
Tovább:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése