Élőben, testközelben tapasztalhattam meg az iGO My way navigációs szoftver iPhone 3G-re készült változatát. Az alábbi képeken a
product release verzió előtti utolsó fejlesztői béta változat fut.
Az iPhone az iGO szoftver amigo változatát kapja meg, csak "My way for iPhone" lett az App Store neve. Az Apple-nek már elküldte a Nav N Go a product release változatot, már "csak" át kell esnie a szokásos, minimum két hetes procedúrán.
Az iGO for iPhone és Sancho és örül
Az árazása úgy néz ki, hasonló lesz, mint a Navigon szoftveré, és sejthető, hogy valamivel felette lesz. Ennek az az oka, hogy a Navigon tudása azért elég alapszintű. Míg abban Navteq térkép került, addig az iGO My way for iPhone-ba Nyugat-Európában Tele Atlas, Kelet-Európában Top-Map csomag lesz. Sokan előre sikítanak, hogy mi kerül egy iPhone szoftveren 75 USD-be, lásd Navigon. A térkép licenc benne az egyik legnagyobb tényező. Egy autós játékban vagy szexi számológépben nincsen térkép licenc, "csak" fejlesztői innováció.
Furcsa volt elsőre az iGO amigo szerű nyitó állítva
Egyszerre megtervezhető többféle útirány
A Tele Atlas elég durván rányomott egy kis felárat a licencekre, ugyanis míg a PNA és PDA piacon a készülékre vagy SD-re szól a licenc, az Apple az App Store-ban a vásárlóra adja a jogosultságot. Azaz áttelepítheted a második szifonodra gond nélkül a megvett szoftvert, míg egy Windows CE user nem tudja átvinni más masinára az iGO-ját. Az iPhone userek így akár a nagymama szifonjára is tehetnek egy kis csellel iGO-t.
Sávinformációk szépen kidolgozva
Az iGO for iPhone videón is látható változata még nem használja ki az OpenGL képességeket, azonban már gyúrják a motort a NNG fejlesztői. Sajnos, én még egy kicsit bug-osan láttam a két ujjas nagyítást, de a leadott változatban már ez is jó lett. Amint látható, néhol megcsúszik a GPS jel. A NNG fejlesztői szerint ennek az az oka, hogy a szifon op.rendszer szinten megfogja a GPS soros kommunikációját, így az NMEA jelhez nem fér folyamatosan hozzá az iGO szoftver, ellentétben a PDA-kal. Az eddig látott neten elérhető videók közül a még bétás
Sygic iDA-ról hasonló csúszásokat láttam, míg a Navigon-ról
Sanciman által egérvideózott felvételen azért már jobb volt a helyzet.
Szimuláció futtatása (videó):A Navigon szakemberei vagy tudnak valamit, vagy
Somez iPhone-ja volt jobb kedvében, vagy ráfejlesztettek a beépített "mozgásérzékelőre", és a szoftver feltételezi, "merre mész". Nem tudom, ezt inkább azokra bíznám, akik egy autóban tudnak egyszerre tesztelni iGO-t, iDÁt és Navigont, no meg egy TomTom Navigatort iPhone-on. Egy biztos, valami nem kerek a GPS jel körül (lásd a
TomTom-féle GPS tuningoló bölcsőt). Bár az egész relatív, a userek 90%-a annyira laikus, hogy észre sem veszi, mint ahogy egy zeneszámban sem hallja meg, hogy van-e gitár vagy sem. Ha a világ legtömörebb térképét leprogramozta a NNG, akkor nem leszek meglepve, hogy ezt is megoldják, ha Steve csapata az iPhone 3.x szoftverben nem lesz hajlandó közvetlen vagy stabilabb hozzáférést adni a GPS-vevőhöz.
Autós tartóban a szifon
Az iGO amigo felületről beszélni olyan, mint festészetről táncolni. Egyszerű, mint a faék, a nejem is elkezeli, nem kell azon gondolkodni, mit hol lelsz a szoftverben. Csak ajánlani tudom! A Garmin Nüvi felületével is felveszi a versenyt, bárki bármit is mond. A jövőben (még nem most!) elkövetkező frissítésekbe belekerül az iGO for iPhone-ba az iGO 8-ban megszokott többpontos útvonaltervezés. Sőt, olyan pletykát is hallottam, hogy kifejezetten az iPhone-ra készül egy mobil internet alapú
TMC adás is, mely nem RDS-vevővel, hanem 3G-n csöpög majdan az iGO-ba. Első körben majd a hazai felhasználók tudják tesztelni, ha eljut odáig a Nav N Go, hogy sikerül befuttatni a piacon az iGO szifonos változatát.
Térképben erős
A három videó közül az egyikben fotókat találsz. A másik kettő a beltérben felvett szimuláció futtatását, illetve az autóban történő használatot mutatja. Kétszer is megmutatom a felvételeken, hogyan fordul az interfész a készülékkel. Ezt a PDA-s változatok nem tudják. Még? :)
Autóban használva (videó):Az iPhone-on szerintem az álló helyzet a használható, mellyel akár egy kerületet is átlátunk menet közben. Azonban fektetett módban ugyan trendi lesz, de ahogy a HP iPAQ 316 esetén sem, itt sem túlzottan informatív, ha tényleg a tájékozódás miatt használunk navit, és nem csak azért, mert menő. Bejövő hívás esetén mint az összes iPhone alkalmazás, az iGO is meghal. Hívás befejezése után újraindul, bár ez eltart egy darabig, míg menetkész lesz. Bejövő SMS esetén csak lemegy aludni, ekkor gyorsabban éled újra. Nemhiába, az iPhone nem multi task-os op.rendszer. Windows Mobile esetén ha van elég memória, akkor megy a háttérben az iGO, a szifon erre nem képes. Kevésbé navigációs eszköz, inkább multimédiás telefon.
További képek a szoftverről (videó):A videókban a zenék nem véletlenek. A Csík zenekar
húzza a csíkot, a talpalávalót. Továbbá biztos vagyok benne, hogy sok külföldi látogató rákattint majd a YouTube-on a felvételekre, akkor legyen már magyar a zene, és az sem baj, ha egy világzene díjas bandáról van szó. A számok hangulata sem véletlen; az iGO miatt nem vennék továbbra sem iPhone-t, bár biztos másképpen gondolkodnék, ha nem lenne PDA-m sem iGO-m. :) A szifon nekem kevés, ugyan plátói a szerelem, de nem szerelemből használom a PDA-mat jelenleg sem, hanem feladatokra, melyeket a szifonon nekem nem sikerült könnyen megvalósítanom. Miért? Mert nincsen rajta hardveres QWERTY billentyűzet. Persze az iGO-hoz nem kell billentyűzet, kényelmes évek óta az érintőképernyőkön az ujjal kezelése már az iPhone előtti idők óta. Az iGO amigo felület és koncepció amúgy tetszik nagyon, szívesen futtatnám PDA-n, bár Garmin user vagyok a nejem miatt is. :) Nekem ne szálljon el a kék nyilacska, mert bejön egy hívás. xD
Fektetve ebben a bölcsőben kicsit fura, állva a nyerő.
Összességében azt mondhatom, hazánkban az egyetlen értelmes választás iPhone-ra az iGO My way for iPhone lesz. A teljes Kelet-Európai piacon a térkép miatt szintén nem látok más alternatívát. Nyugat-Európában és USÁban pedig komolyan kell venni a TomTom-mal szemben. A Navigon és a Sygic iDA pedig majd azoknak lehet lehetséges választás, akik sajnálják a drága iPhone-ra azt a kis árkülönbözetet a navigációra, mert mondjuk csak ki akarják próbálni, de nem nagyon navigálnak. Hajrá Nav N Go, hajrá Magyarország! :)
Te mit gondolsz a szoftverről ezek alapján? Melyik navit veszed meg az iPhone-odra?
Véleményed a Lapklub fórumba is megírhatod:
Kapcsolódó linkek:Időközben megjelent backlink anyagok:Kérlek, az anyagot egy az egyben ne másold át,
inkább egy rövid hírrel, vagy utalással hivatkozz rá.