Oldalak

2009. január 4.

Külső Bluetooth TMC-vevő szinte bármihez

A PDA telefonomhoz kerestem megfelelő TMC-vevőt, mivel az iGO 8 hivatalos változata már támogatja a hazai forgalmi információs csatorna adását. Azonban a kütyüm nem támogatja a TMC-t. Sajnos, a HTC Kaiser nincsen felkészítve RDS-TMC antenna fogadására, így az USB-s bedugós megoldások kiestek. Egy Bluetooth TMC-vevő azonban segített!
A Speedshop a GNS gyártó széles választékát importálja, és mivel még a Mio is tőlük veszi a GPS-eihez a TMC opciókat, és kvázi szabványnak tekinthető, kézenfekvő volt a választás. Olyan megoldást kerestem, mely jó lesz a későbbiekben is, ha esetleg más modellhez szeretném használni. Nagyon megörültem annak a modellnek, mely fixen beépíthető az autórádió és annak antennája közé. Ugyanis nem kell egy újabb kütyüt magammal cipelem. Ebből még akkor elegem lett, mikor a régi PDA-mhoz külső GPS-vevőt használtam. Persze elsőre nem beépítve teszteltem le, hogy mit tud, hanem a lakásban egy teszt darabon. Ekkor döntöttem el, hogy "Nna ez nekem tutira kell!"

A megoldás: Bluetooth TMC-vevő
A GNS TrafficBoxPlus FM9 BT-Y egy általános, univerzális TMC-vevő. ISO vagy FAKRA szabványú, autókban használatos csatlakozási felületen dugható rá az autórádió és az antenna közé. Bluetooth porton keresztül küldi az RDS-TMC jeleket. A PDA-val párosítva nagyon gyorsan kapcsolódik, hideg-start esetén szinte azonnal él. Így nyugodtan köthető a legtöbb autórádió által biztosított gyújtás utáni tápra. A +12 V-ról működő kis mütyür az antennáról és egy plusz piros vezetéken is kaphatja a "delejt". Sajnos, nem olcsó, 17 000 forint körüli ára miatt nem egy beugrófelszerelés.

Az autóm ISO csatlakozós, ezt megmondja a webáruház a legtöbb autómárka alapján. Úgy döntöttem, elviszem a vevőt a szokásos autószervizembe, azonban ott jelezték, ők nem mernek ilyent beszerelni, de szemben egy villamossági igen. Aztán ott éppen nem értek rá, majd jöttek az ünnepek, szóval elmaradt. A PDAMánia webáruház GPS és PDA beszállítója a Speedshop üzlete mellett van egy erre szakosodott szerviz, már láttak ilyet, tudják mi ez, nem fogják azt mondani, "de ezt be kell kötni". Azonban zárva voltak akkor, mikor kézhez vettem a GNC TMC-vevőt.

Kitérő
Azonban szabi alatt egy hosszabb utazás előtt egy vacak kínai autós szivargyújtó-elosztó levágta a biztosítót, és véletlen az autórádió biztijét vettem ki. Uff, így zene nélkül utaztunk. Ugyanis a rádiónak nem tudtam a SAFE kódját, és a kocsi vásárlásakor sem kaptam meg, így kénytelen voltam kiszedni amúgy is a rádiót, és mögé nézni a szériaszámért. A szerviz biztos megmondta volna a rádió árának feléért. Azonban vannak már a neten mindenféle autórádió szériaszám alapján SAFE kód visszaadók. Miután sikerrel jártam, nekiálltam beszerelni a TMC-vevőm, ha már így esett.

Szerelés közben frászt kaptam. Ugyanis úgy három hónapja kértem meg a szervizt, szerelje ki az előző gépkocsi tulajdonos által betetetett Nokia telefonkihangosítót, had' ne én vagdossak ott. Ki is szerelték, egy szatyorban megkaptam a cuccot. Most látom csak, hogy az ember fogta, elvágta a vezetékeket, leszigszalagozta, és benyomta az egészet az autórádió mögé. Ezt persze lehet szépen is csinálni, de még egy ideiglenes bekötést is nagyobb odafigyeléssel oldok meg. Igaz, semmi sem volt zárlatveszélyben. Azonban ide a rozsdás bökőt, hogy egy újabb kihangosító beszerelésekor emberünk nem tudta volna, mit hová kössön. Egy relé is ott maradt, amit szépen betekert egy zacskóval és egy halom szigszalaggal. Szóval olyan "kenjük be sárral" volt az egész. Sebaj, nulla fokban szeretek mások után kábelezést rendbe rakni.

Beszerelés A GNS TrafficBoxPlus FM9 BT-Y ISO beszerelése elég gyorsan ment. Lehúztam az autórádió antennáját, rádugtam a felszabadult végekre az ISO csatlakozók papa és mama végét. Ekkor még nem ment a cucc, mert az antennán nem kapott +12 V-ot az autórádióról a vevő. Leszedtem a piros vezetékről a gyári védőszigetelést, leblankoltam a végét egy oldalcsípőfogóval, és kerestem egy +12 V-os kimenetet a fent már taglalt "kenjük be sárral" halmazban. Leltem is, rátekertem gyorsan a szabad vezetékvéget, és megkerestettem a PDA-val a Bluetooth vevőt. A párosítás hamar ment, amihez a kód a magyar nyelvű "zsurnálban" benne van.

Ezt követően a PDA-n egy szabad soros portot rendeltem a TMC-vevő Bluetooth portjához. HTC Kaiseren nem használt például a COM6. Az iGO 8 indítás következett, beállításokban GNS, COM6 és 57600 beállítás jött, és automatikus keresés gomb. Kis várakozás után megtalálta a TMC-vevőt az iGO. A megfelelő TMC képernyőn láttam is, hogyan nyalja be az éppen aktuálisan sugárzott forgalmi eseményeket a szoftver.

Kikapcsoltam az egészet, és kerestem egy gyújtás-függő +12 V-os tápellátást. Az autórádió fenekén az egyik láb pont ez volt, így nem kellett sokat kajtatnom utána. Persze, ez nem magától értetődő, hogy ott van, de aki jártas az autórádiókra nyomtatott, sok tüskés csatlakozó bekötési ábrájának értelmezésében, mérőműszer nélkül is megleli. A korábban már említett kósza káosz-vezetékeket szépen elrendeztem, leszigeteltem, amit kellett, és két helyen odafogtam az egész GNS cuccot az autórádió fenekéhez. Visszatoltam és -csavaroztam a rádiót, még egyszer ellenőriztem a rendszer működését. Eddigre az autó is felfűtött. Ugyanis a szerelések ideje alatt leállítottam az autót, nehogy feleslegesen zárlatot csináljak, így kellemes volt a nulla fok a nagykabátban.
Az iGO magától megleli a GNS-vevőt, ha már fut a közelben (4-5 méretes körzetben) a TMC-vevő, és a PDA-n aktív volt a Bluetooth. Ha nem, akkor az iGO beállításaiban gyorsan GNS, COM6, 57600-ra váltok, és az automatikus keresés azonnal megleli. Biztosan lehet valahogy ezt is automatizálni, még majd rájövök. De most megyek vacsizni a meleg lakásba...

Inkább másra bízd!
Ha mással végezteted a beszerelést - ezt javaslom mindenkinek, aki nem értette a felét sem a fentieknek - legyél ott a beszerelésénél, és párosítsd a vevőt a PDA-dal. Ugyanis ha elfelejti a lúzer szervizes bekötni a +12 V tápot, akkor megszívtad, mehetsz vissza, újabb szervizóra. Az is baj lehet, ha a gyújtástól függetlenül fixen köti be a +12 V-ra a cuccot, és leszívja este az akkudat. Ezt úgy tudod ellenőrizni, hogy az iGO-ban figyeled a TMC beállítás ablakát, amint elvész a TMC jeled, miután levetted a gyújtást az autóról.

Megjegyzem, egy elég jó kis magyar leírás jár a fenti Bluetooth TMC-vevő mellé, amiből kiderül, hogy táp kell neki, és az is, hogy gyújtás utáni, és hogy párosítani kell. Szóval azt vidd magaddal, és nyomd az autószerelő kezébe!

Kérdések és válaszok
  • Mi lesz, ha eladom az autót?
    Ez nem ártényező, ha kell majd, kiszerelem. Bár előbb cserélek kütyüt, mint autót, így az is lehet, hogy majd eladom a HTC Kaiser-rel együtt, ha a következő PDA-hoz nem kell külső TMC-vevő. Ez hasonló kérdés, mint hogy egy fix autós kihangosítót kiszerel-e az ember-e vagy sem.
  • Nem túl drága ez?
    Dehogynem, ha nincsen rá szükséged. Akár csak egy iGO 8, és egy HTC Kaiser sem kis befektetés, ha nincsen rá szükséged. Megtévesztő az árát nézve az, hogy sokan a TMC-antenna árával vetik össze, ami az ötöde ennek.
  • Csak iGO-val megy és HTC Kaiserrel?
    Nem. A GNS egy általános Bluetooth TMC-vevő már elég elterjedt. Sok szoftver felismeri és minden Bluetooth eszközzel működik, ahol van értelme TMC vételről beszélni. Egy régi HP iPAQ H3970 Pocket PC 2003 alapú PDA is felismerte, és használni tudta.
  • Nem akad össze más Bluetooth eszközzel?
    Ilyesmit nem tapasztaltam. Simán működött a Bluetooth headset mellette. Sőt, egy Bluetooth GPS-vevő is lazán működött a fenti Bluetooth TMC-vevővel egy PDA-n.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése