Oldalak

2006. március 5.

Solar GPS - napelemmel sokáig

Egy tavalyi cikkben hírt adott a portál egy napelemmel működő GPS-ről. A tajvani f-tech Corporation termékéről új hírek reppentek fel. Személyesen a gyártó egyik tervező mérnökével sikerült beszélgetnem párszor. Nelson Yang örömmel nyilatkozott a több körös chat-elés kapcsán. Ebből idézek szerkesztett formában. Engem is, mint GPS-t használó navigátoros őrültet, izgatnak az ilyen technikai újdonságok, és szerettem volna megtudni, mikor jelenik meg esetleg a hazai piacon termékük? Cserébe Nelson a hazai GPS és PDA felhasználói szokásokról faggatott. Lássuk hát a kérdéseimre a válaszokat (N: Nelson, S: Sancho).
Solar GPS ezüst és fekete kivitelben

S: Mi változott a 2005-ös PDAMániás cikkben megjelent típus óta? Történt-e egyáltalán módosítás a készüléken, vagy van-e valami új típusotok?

N: A korában még 8 csatornás magot idő közben SiRF Start III chipset-tel bíró, 20 csatornás magra cseréltük. Ez egy nagyon fontos lépés volt marketing aktivitásunk megtartásához. Bár a készülék nevén nem változtattunk, maradtunk a Solar GPS elnevezésnél.

S: Hazánkban nem ismernek benneteket, mit tudnál elmondani röviden magatokról?

N: Az f-tech professzionális RF (rádió frekvenciás) rendszerintegrációval foglalkozik pár éve; de legfőképp GPS-ekkel. Termékpalettánkat megnézve látható, hogy érdekes, egyedi fejlesztésekkel foglalkozunk. A Solar GPS az egyik ilyen konstrukciónk.

S: Térjünk akkor vissza a termékre, melyre az olvasók is kíváncsiak lehetnek. Ahogy láthatod, a PDAMánia Webáruháza is tele van nagyon sok fajta hordozható GPS-szel. Mi az a mondjuk öt jellemző tulajdonság, amivel meg tudnád különböztetni a többi átlag GPS vevőkészüléktől a Solar GPS-t?

N: A BlueTooth-s GPS-ekhez hasonlítanám készülékünket, hiszen a Solar is BT. Lássuk csak.

  • A SiRF III mag kiválóan alkalmas városi (szűk házak közötti)és kanyon nyomkövetésre.
  • A 20 csatornás "mindent látó" nyomkövetés érzékenysége -159dBm.

    (Nekem egy Leadtek BT GPS-em van, melyben még SiRFStarIIe/Lp mag van, ennek ez az értéke -142 dBm, azaz 17dBm-mel rosszabb, és csak a fixet követően áll be -158dBm érzékenységre. Lazán fogalmazva: hamarabb beáll a jobb jel, ennyit is jelent az új mag.)
  • A napcellák teljesítménye a belső akkumulátor teljesítményét 20-30%-al növeli meg.

    (Katalógus adat alapján 12 óra helyett 15 órát üzemel a készülék, mely egy túrás napon nem jön rosszul. Ez azt jelenti, hogy kb. 15mA-rel járul hozzá az akkumulátor áram leadásához a napcella.)
  • A napcellák automatikusan töltenek, ha a ki van kapcsolva a készülék.
  • A készülék "smart power managment"-tel rendelkezik; a GPS automatikusan lekapcsol, ha nincsen BT kommunikáció.

S: Nagyon jó képeket küldtél lapunknak a készülékről, és a teljes csomag tartalmáról. Már a honlapotokon is feltűnt korábban - nem csak nekem -, hogy a Solar GPS igen nagy méretű. Mi ennek az oka?

N: A hatékony napcelláknak is van egy bizonyos mérete, mely garantálja a készülék működéséhez szükséges teljesítményt. Tehát a napcelláknak kell a nagy felület. Ezért nagyobb a ház egy szokásos BT GPS-hez képest.

S: Látok a készülék házán egy mini USB csatlakozót. Mire jó ez? Ez egyben adatcsatoló is?

N: Nem, a mini USB csatlakozó, mely egy kis gumi védőfül mögött van, a készülék tápbemenete.

S: Jómagam városi közlekedő is vagyok. Én biztos kihasználnám az autóban is egy ilyen napcellás készülék előnyeit, főleg a nyári beton őrületben. Egyel kevesebb eszköz, amit csatlakoztatni kell a szivargyújtóra. Ezért felmerült bennem a kérdés, mennyire fogja vissza egy átlagos gépjármű ablak a nap töltő erejét?

N: Tesztjeink alapján az ablaküveg a gépjárműben nem befolyásolja a napcella hatékonyságát.

S: Valahol azt olvastam, hogy a készülékben van egy kis mágnes. Mennyire alkalmas ez arra, hogy az autóban tartva, annak fémvázán fennmaradjon a készülék az utazás közben?

N: A mágnes valóban ezért van a gumi radír alá beépítve. Azonban erősen ajánljuk, hogy vedd le onnan, amikor kiszállsz a kocsiból.

S: Persze, persze, közbiztonság. Kint a szabadban, természetben is sokat szoktam járni. Mennyire bírja a készülék háza a vizet, az esőt? Vízálló a berendezés?

N: A Solar GPS nem vízálló, de azért nem probléma neki, ha használat közben +60..80°C fok is van.

S: Akkor kint hagyhatom a napon... Erre tényleg praktikusabb az ezüstös ház, mint egy hővezető fekete kivitel. Bár ha jól látom, mindkettőt forgalmazzátok. A legtöbbeket mégis az érdekelhet, mennyibe kerül az Európai piacon a készüléketek?

N: Mivel még nem rendelkezünk kiépített partner hálózattal se az EU-ban, és hazátokban sem, ezért nem szabnék egy rossz korlátot az áraknak.

S: Ez érthető, gondolom a kereslet függvényében alakítható ki a korrekt területi ár. Addig is a keresők által megadott tengerentúli árakra hagyatkozhatunk, ami nem tűnik túl magasnak, sőt ahogy egyik alkalommal mondtad, tényleg sima BT GPS árban mozoghat. Mikor lesz kapható a készülék nálunk is?

N: Amint sikerül a megfelelő értékesítési csatornát kiépíteni országotokban, illetve Európában. John Yang (sales manager) és Sammy Lee (sponser sales) munkatársaim szívesen veszik az ez irányú megkereséseket.

(Tudtommal már megtörtént a riport megjelenése kapcsán egy ilyen megkeresés hazánkból, és talán demó darabot is rendeltek.)

S: Hát akkor reméljük a legjobbakat! Köszönöm, hogy válaszoltál kérdéseimre. Mivel írtad, hogy éppen most vagytok úton családoddal az ünnepek miatt, ezért engedd meg, hogy boldog Kínai Holdújévet kívánjak! (Mikor még ez a riport készült...)

N: Köszönjük! Megyek is, és játszom egyet a gyerekeimmel, majd meghajtom a 4WD-met.

(Hozzá tartozik a fenti beszélgetéshez, hogy közben Nelsonnal jól összehaverkodtunk, és a családi fotó cseréje, valamint a napi gyermeknevelési kérdések mellett a hobbinkról is néha eszmét cserélük.)

Mivel megkaptam a készülék angol nyelvű felhasználói kézikönyvét, ezért átböngésztem, hátha megtudok még valami hasznosat. Rögtön megtudtam belőle, hogy kétféle csomagban forgalmazzák. Az egyikben alap kiépítésben benne van a Solar Bluetooth GPS vevő, egy akkumulátor, egy telepítő CD. A másik verzióban pluszban még olyan dolgok vannak, mint egy autós töltő, és egyutazós töltő.

Ez van a dobozban - jajj de kézbe venném!

A beüzemelés és üzemeltetés nem bonyolult, elfér 18 oldalon. Bőszen képekkel taglalja a különböző funkciók működését, és még a BT beállítást is megmutatja Pocket PC és Windows XP alá is. A szintén képekkel illusztrált "mikor nincsen jó GPS vétel" ajánlások, hasznos tanácsok sem maradnak el a készülék használatában még nem jártas felhasználók számára.

A hideg indítás 42s alatt van, a meleg indítás 38s alatti, a forró start kevesebb, mint 1s. Külső tápról a szokásos DC5V-ról üzemeltethető a kábelével. Az akku szintén szabványos, 3.7V-os. Az áramfelvétele 85mA, és kb. 4 órát kell tölteni az akkut töltőről, hogy teljesen kész legyen a 12 órás, napmentes üzemre. Az NMEA 0183-at 9600bps-sel nyomja. Fizikai méretei: 103mm× 55 mm× 22 mm, 85g akku nélkül. A belseje -10°C és +70°C között üzemképes, és a ház -40°C és + 85°C között védi meg az eszközt. A páratartalom (ha valaki azt is képes mérni) 5% és 95% közötti lehet. Külső antennát természetesen lehet rádugni (MMCX).

A működést három LED (piros, kék, zöld) jelzi vissza. A kék a BT működését, a zöld az akkumulátor töltöttségét, és a piros a pozíció fixen tartást jelzi (fura, mert általában a piros a gyenge akku szokott lenni). A ki/bekapcsoló gomb a szokásos 1-2 másodperces megnyomással aktiválódik.

A gyártó Web oldalán természetesen más termékeik is megtekinthetőek. Várjuk az Európai megjelenést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése