Oldalak

2002. május 5.

APSLive tippek és trükkök

  • SB Live! csak effekt modulként a APSLive mellett

Két SB van ugye nálam, aztán tegnap rájöttem, hogy mivel a Cake-kel nem lehet külön effektezni ASIO szerűen realtime, ezért a "felesleges" SB Live!-ra küldtem AUX jelet Cake alatt, és azon effekteztem, és nálam ez a kártya megy bele az APSLive D1 bemenetére. Magyarán, ha elfogynak az effektek az APS-sen, vagy nincsen elég külön realtime effektezett wave-sáv, akkor lehet használni a Live!-t.


  • D1 és D2 kihasználása az APSLive-on

Rá lehet kötni a D1 és D2 digitális bemenetekre az SB Live! első és hátsó sztereó digitális kimeneteit. A tüskesoron van a D2, a D1 meg a CD S/PDIF Input az APSLive kártyán. Ezt ügyes dologra lehet használni, olvass róla itt.


  • i2s I/O

Azt nem is merem felvetni, hogy a panelről forrasztással elérhető i2s digitális kimenő/bejövő lábakat össze lehetne kötni a két kártyán. Még nem tudom, mire lenne jó ez sem. Megjegyzem, hogy az ADC/DAC áramkörök a SB Live!-on analóg/i2s szabványúak, és külön alkotja az i2s/S/PDIF átalakítást. Az i2s 3 szálon fut, míg az S/PDIF 1 szálon (+GND mindegyiknél).


  • v1.5 patch bug

Nem tudom, hogy a régi v1.5 patch csinálta-e, de az évvégén megjelent verzió óta tűnt fel a dolog, hogy nem tölti be rendesen az APSLive mixer beállítást, ha a kimenet "7&8" digi kimenetre van állítva, amit úgy sem képes felvenni betöltéskor. Szóval elfelejti ekkor a User sávok rútolásait, olykor az effekt-preszeteket is.

Ennek elkerülésére "none" digi kimenettel kell menteni, és ekkor a D1 beállítás is megmarad. Az a vicc, hogy ha "7&8"-cal mentek, a D1 betöltéskor szürke, hiába van rajta az SB Live!. Azt hittem, ez azért van, mert a Live! S/PDIF kimenete 44.1kHz, de nem. Egyszerűen ha nem tudja a digitális master kimenetet felvenni ("7&8"), elfelejti beállítani a többi paramétert, csak a sávok száma stimmel.

  • FONTOS! Az APSLive sajátosságairól, új driver-eiről az eredeti EMU APS-hez képest itt olvashatsz.

  • APS effektek

Vannak effektek, melyeket kifejezetten csak Insert-re lehet berakni, mint pl. az EQ-kat és a Compressor-t. Kár, hogy nem lehet master insert-t rakni, mert így pont a kompresszor csak az adott MIDI/ASIO vagy wave-sávra él csak, melyre beszúrom. Így egy lépésben nem lehet master-elni, ha kell a kompr. Ezt a kérdést megoldaná, ha menne 2 db APSLive egymás mellett analóg ki/be.


  • Több mint 32MB memória elérése

Jelenleg ugye az SB Live! Live!Ware sorozatokkal ellentétben az EMU APS felület nem támogatja a 32MByte-nál nagyobb memóriakezelést. Ezt megoldandó a következő tipp. A registry-ben kell turkálnod, melyet CSAK SAJÁT FELELŐSÉGRE TEGYÉL! Nem is írom le, hol találod meg, ha nem értesz hozzá, nehogy feleslegessen vidd Magad rontásba. Aki tudja miről van szó, ezt tegye bele:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Creative Tech\Devcon\0003] "MaxPatchMemory"="66584576"

Ami azt jelenti, hogy maximum 66584576 [64MByte] memória érhető el.

Egyéb példák:

  • 33292288 [32MByte]
  • 99876864 [96MByte]
  • 133169152 [128MByte]

Nem tudom, miért de EZ A MEGOLDÁS MÁR NEM MŰKÖDIK!!!

Ha mégis szeretnél 32MB feletti .sf2 mennyiséget egy időben használni, próbálkozz a megafont és az Alive nevű alkalmazással.


  • CC91 és CC93 működése User sávokon

Mikor egy MIDI sávot bekötsz User sávra, tapasztalhatod, hogy megszűnik egyes SoundFont-ok esetében a Reverb és Echo paraméterek CC91,93 kontroller üzenetekkel történő vezérelhetősége. Ez nem bug, hanem feature. :) Ugyanis az APS a SoundFont v2.1 formátummal lehetőséget kap arra, hogy a Modulator Properties beállításaiban ezt a CC vezérelhetőséget külön aktiváld. Egyébként csak NRPN illetve SysEx paraméterekkel vezérelheted. Tehát ha fixre kell állítani, és nem változik szám közben a CC értéke, akkor állítsd be az effekt arányát a User sávod két Aux buszán, ha már úgy is ott van. Vagy szerkeszd bele a SoundFont-odba, hogy CC91 illetve CC93 működjön (akár külön layer tartományra is!), vagy ha ez sem megy, akkor használd a bonyolult, és hosszú SysEx illetve NRPN megoldást.


  • EMU APS SysEx illetve NRPN specifikáció

Mint általában a PCM, wavetable, és hasonló elven működő szintetizátorokban, a SoundFont alapon működőekben is meg van a lehetőség arra, hogy az adott hangszer megszólalási paramétereit állítgassuk a gyári beállításokhoz képest. Erre nem feltétlen szükséges minden esetben egy bank szerkesztő, mint esetleg a Vienna!

Felhívom figyelmed, hogy sokan ezeket a paramétereket olykor már effektezésnek hívják. Én nem tenném. Bár egy CutOff vagy Resonan látszólag effekt, de valójában ez még a hangelőállítás előtt előálló paraméter, mely minden egyes megszólaló egy-hangra más lehet, miközben az effekt a hangok összességét módosítja tovább!

Amennyiben az adott szintetizátorra specifikálták, akkor elérhető egy úgynevezett MIDI specifikáció, mely CC, SysEx, NRPN paraméterek valamelyikével állítható egyes bankparaméter. Mivel az EMU APS komplexebb, mint az SB Live! szintetizátora, ezért eltér a MIDI specifikációjuk. Mellékelten az APSLive-en is használható lista látható az EMU APS-ről.

EMU APS SoundFont Controls v2.1

Mod Envelope XX=0-127

Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $19 $B0 $06 ModDelay
Attack $B0 $63 $78 $B0 $62 $1A $B0 $06 ModAttack
Hold $B0 $63 $78 $B0 $62 $1B $B0 $06 ModHold
Decay $B0 $63 $78 $B0 $62 $1C $B0 $06 ModDecay
Sustain $B0 $63 $78 $B0 $62 $1D $B0 $06 ModSustain
Release $B0 $63 $78 $B0 $62 $1E $B0 $06 ModRelease

toPitch $B0 $63 $78 $B0 $62 $07 $B0 $06 ModtoPitch
toFC $B0 $63 $78 $B0 $62 $0B $B0 $06 ModtoFC

Vol Envelope XX=0-127

Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $21 $B0 $06 VolDelay
Attack $B0 $63 $78 $B0 $62 $22 $B0 $06 VolAttack
Hold $B0 $63 $78 $B0 $62 $23 $B0 $06 VolHold
Decay $B0 $63 $78 $B0 $62 $24 $B0 $06 VolDecay
Sustain $B0 $63 $78 $B0 $62 $25 $B0 $06 VolSustain
Release $B0 $63 $78 $B0 $62 $26 $B0 $06 VolRelease

Effects XX=0-127

Send1 $B0 $63 $78 $B0 $62 $10 $B0 $06 Send1
Send2 $B0 $63 $78 $B0 $62 $0F $B0 $06 Send2

Enhancement XX=0-127

Enhanc1 $B0 $15 Enhanc1
Enhanc2 $B0 $16 Enhanc2
Enhanc3 $B0 $17 Enhanc3
Enhanc4 $B0 $18 Enhanc4

Vib LFO XX=0-127

Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $17 $B0 $06 VibLFODelay
Frequen $B0 $63 $78 $B0 $62 $18 $B0 $06 VibLFOFrequen
toPitch $B0 $63 $78 $B0 $62 $06 $B0 $06 VibLFOtoPitch

Mod LFO XX=0-127

Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $15 $B0 $06 ModLFODelay
Frequen $B0 $63 $78 $B0 $62 $16 $B0 $06 ModLFOFrequen
toVol $B0 $63 $78 $B0 $62 $0D $B0 $06 ModLFOtoVol
toFC $B0 $63 $78 $B0 $62 $0A $B0 $06 ModLFOtoFC
toPitch $B0 $63 $78 $B0 $62 $05 $B0 $06 ModLFOtoPitch

LP Filter XX=0-127

CutOff $B0 $63 $78 $B0 $62 $08 $B0 $06 CutOff
Resonan $B0 $63 $78 $B0 $62 $09 $B0 $06 Resonan

Reset XX=0

Enhance $B0 $16 $00 $B0 $17 $00 $B0 $18 $00 $B0 $19 Reset1
NRPN $B0 $63 $00 $B0 $63 Reset2
All $B0 $79 $00 $B0 $63 Reset3

  • Kis magyarázatként ennyit még:

Az "Enhanc" paraméter a Vienna-ban Modulator Properties paraméterrel beállítható CC21,22,23,24 bármire beköthető kontrollerek. Ezzel megspórolhatod a hosszú NRPN üzeneteket, mely előnyös, ha zeneszám közben kívánod változtatni. A már eleve v2.1 verziószámú SoundFont-ok tartalmaznak ilyen beállításokat.

A "Send1/2" paraméterek akkor használatosak, ha User sávot használsz, és kellenek a CC91,93 Reverb illetve Echo beállítási lehetőségek, és nincsen beállítva ez a Modulator Properties-ben (Vienna).

Ha jól megnézed a paraméter lehetőségeket, akkor még LFO is köthető pl. a CutOff-ra, ami elég kellemes. Külön reset-elheted a CC21,22,23,24 csatornákat, és az összes NRPN csatornát, valamint egyszerre az egészet.


  • Testvéreim! Fohászkodjunk az EMU APS v2.0 driver-hez.


  • Az APSLive sajátosságairól, új driver-eiről az eredeti EMU APS-hez képest itt olvashatsz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése