2010. szeptember 17.

A cikkátadás, tartalomcsere kisebb híroldalak esetén

Annak jártam utána, mi értelme van egy cikkátadásnak, anyag duplikációnak más oldalakon. Azért tartottam ezt érdekesnek, mert több kisebb tech oldal is rendszeresen olvasok, és egy lapcsoportnál megfigyelhető az anyagmozgatás. Szerezhetünk vele valóban új látogatókat? Vagy ugyanazok a userek mennek körbe-körbe? Egy biztos, engem mint olvasót, rettenetesen zavar, de lássuk inkább a számokat! :)

Nem látok bele az adott oldalak analitikájába, saját stat rendszerébe, így a Google Trends Websites statját, és az Alexa Clickstream statját hívtam segítségül. Ugyanis ezek nagyjából megmondják, hogy mely oldalakat látogatják még azok az adott lapot nézők, olvasók jellemzően. Bár mindegyik mérés trendeket mutat, azaz nem szabad a kijelzett számokra, adatokra még 70% bizonyossággal sem támaszkodni, mankónak most jó lesz.

A vizsgált tech oldalcsoport:
Szándékom, írásom segítő jellegű, így előre bocsátom, hogy ha valaki rossz szájízzel távozik, az csakis a Benne lezajló félreértelmezésnek köszönhető. ;) Inkább segíteni szeretnék azoknak, akik hasonlóan gondolkodnak, vagy már dolgoznak cikkcseréken, és szeretnék jól csinálni. Kitérek kicsit a Googleből jövő látogatókra és a Facebookra is.

Látogatottsági adatok
A két említett mérőeszköz egyike sem alkalmas napi 10-50.000 egyedi látogatót el nem érő oldalak látogatottsági adatainak időszakos vizsgálatára. (Gyk: nem oldalletöltésről és nem havi vagy heti adatról beszélek, azok más adatok!)

Esetünkben olyan oldalakról van szó, melyek jelentős számú geek-t gyűjtenek össze PDA, GPS és egyéb kütyü témakörben, de számosságuk az említett nagyságrend alatt van napi szinten. Az ilyen jellegű oldalak esetén kiemelten meghatározó a keresőkből jövő, vagy partneroldalakról beeső látogatók száma. Nagyobb lapok esetén is lényeges ez természetesen, de mondjuk az Index vagy az Origo más miatt izgul a keresőkre, mint én mondjuk a kis blog.sancho.hu oldalammal. :)

A cikkátadás működése szerintem
Felmerül tehát az a kézenfekvő ötlet, hogy cikkcserével új látogatókat szerezzünk más oldalakról. Meggyőződésem, hogy egy teljes cikkátadás (nem kapás, hanem adás) abban az esetben életképes, ha az átadott anyag a lényeges, és nem a kapott kattintás. Egyrészt a keresők az anyagduplikációt nem nagyon szeretik (leértékelik mindkét oldalt, ha tartalmuk oldalanként jellemzően ugyanaz), másrészt akkor lesz rábírva az olvasó, hogy kattintson, ha a teljes anyagot az eredeti forrás helyen olvashatja el. Ez esetben jobb a kattintás konverzió is, ha az átvett anyag 1/5-e kerül csak átvételre, és a kereső is jobban örül, hiszen nem ugyanaz a tartalom, és a jobb átkattintás mérése is értékes hírközlőnek tartja a híridézőt, és a hírforrást is. Azaz ebben az esetben csak az olvasó "büntet", ha az idézet túl rövid ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődését is, vagy szinte nem tudni meg belőle semmit.

Említettem, hogy egy esetben megéri a teljes hírközlés. A fenti három oldal közül a pdatechhu.blogspot.com egy online bolt blogja. Azaz számára az a lényegesebb, hogy nála vásároljanak. Így a tartalmon múlik, mennyi új vevőt nyer vele a cikk eredeti forrása. A lényeg tehát esetében a brand építés, értékesítésben hitelessé tétel, mely a tech piacon a geek olvasók számára jól meg tud valósulni a fent említett módon. Természetesen az elérhető tömeg ez esetben nagyban függ a megjelenő anyag minőségétől és az elérhető célközönségtől, de általában kicsi. Mégis jó alap lehet arra, hogy szájról szájra, fórum kommentről fórum kommentre terjessze a bolt nevét.


Na jó, de honnan tudható meg, hogy nem szerzünk új olvasót? Az online hirdetői piac az elérhető felhasználókra megy. Ezért terjedt el az egybemérés. Azaz úgy mérik meg több oldal együttes látogatottságát, hogy figyelembe veszik az átfedéseket. Így A és B oldalak egyedi látogatószáma összesítve általában mást mutat, mint egybemérve. Egybemérés után általában kevesebb usert kapunk, hiszen ugyanaz a user jár át ide és oda is, ugyanaz az olvasótábor. Azaz nem biztos, hogy megéri az egyik oldalt hirdetni a  másikon, nem nyerünk vele valódi új olvasókat. Az, hogy ugyanazok olvasnak minket, alapvetően nem baj, ha tisztában vagyunk ezzel az adattal. Akkor baj, ha elhisszük, hogy A+B=C, miközben A+B<C, és a C adatra tévesen építünk fel egy kampányt.

Olyan esetben, ha a látogatók az A és B portál esetén más-más szolgáltatást vagy tartalmat kapnak meg, nem baj, ha C közelít akár az A és B közül a nagyobbikhoz. Hiszen ez azt jelenti, hogy két különböző szolgáltatással is elérhetjük ugyanazt a tömeget. Azonban ha ugyanazt a tartalmat vagy szolgáltatást adjuk, sima duplikáció történik, a felhasználó az egyik, számára szimpatikusabb helyen marad hosszabb távon. Ez főleg akkor zavaró jelenség, ha amúgy markánsan eltér az A és B szolgáltatása, tartalma, de mégis időszakosan bedobunk 1-1 duplázást. A törzsolvasó frászt kap, hiszen "basszus, ezt már olvastam" érzéssel lezárja az ablakot. Azaz az oldalon eltöltött idő csökken, és akár ezzel párhuzamosan az oldalelhagyás (Bounce Rate) megnő. Gyakorlati példa: eddig 5 oldalt kattintott le a user 10 perc alatt, de már csak 3 oldalt fog 1 perc alatt, mert belefut olyan anyagokba, amiket a másik helyen már olvasott. Egy idő után csökken a visszatérés gyakorisága, és tovább csökken az oldalletöltések (PI, page impression) száma is. Azaz az olvasót lepattintottuk magunkról.

Tehát ha A és B olvasói jellemzően ugyan azon táborból kerülnek ki, VAGY az átkattintás/továbbkattintás a fontos, akkor érdemes a forrás anyagának max 1/5-t átvenni, vagy egyszerűen egy sima 5 soros dobozt kitenni a benne futó másik helyen is elolvasható hírekkel (hírdoboz). Ez utóbbira épülnek az olyan kattintásgeneráló oldalak, mint a hirstart.hu, a hirkereso.hu vagy a portal.citromail.hu is. Egy szélső hasábos hírdoboz esetén elég és hatékony a cím, nem kell kép se bevezető szöveg se idézet, csak nagyon jó címek kellenek. A tartalomcsere manapság hatékonyabb, mint a sima link csere. A hírdoboz elhelyezése e kettő között van. Meg kell vizsgálni, hogy melyik hatékonyabb felület. Erre itt nem térnék ki nagyon, de a Google Analytics felparaméterezhető kifelé mutató linkek mérésére is (lásd a megosztás ikonokat így mérem).

Jó-e így, ahogy van?
Már említettem, hogy a pdatechhu.blogspot.com oldal alapvetően értékesítésben érdekelt. Így neki bárhol jó megjelennie, ha az anyaga a célközönséget eléri, és megragadja.

A másik két oldal esetén magas a keresztlátogatottság, legalábbis a navigyurci.hu esetén ez érezhetőbb. Ez belső elemzést igényel, hogy pontosan mit jelent. Ha ezt kifejezetten csak a cikkátvétel okozza, és semmi más, akkor nincsen nagy baj. Ha azonban a cikkátvétel hosszabb távon fennáll a jelenlegi formában, akkor érvényesül az oldal elhanyagolása az olvasó számára kedves oldal felé. Ez csak a hatékonyabb cikkátvétellel javítható. Sőt, azzal tovább javítható.

Az alábbi adatokat az alexa.com adta. Azt mutatják meg, hogy IP vizsgálat alapján merről jönnek és merre mennek tovább a userek. Ezek nem feltétlenül az átkattintási adatok, lehet sima új oldalnyitás is!

Látható, hogy hová megy a látogató, miután elhagyja a pdaplus.hu oldalt:

A továbbmért (tehát nem az összes!!! - ezt nem ismétlem meg, evidensnek veszem, hogy érthető így) látogatók 45%-a úgymond tovább "gúglizik" villámlátogatóként, 14% pedig a navigyurci.hu oldalt látogatja, melyről átvételre kerülnek cikkek. A Facebookra megy 5%, melyről tudni kell, azért lehet, mert az ott is megjelenő anyagok olvasói vélhetően visszamennek tovább "fészbúkolni". Látható, hogy a speedshop.hu banner dolgozik, a továbbmenők 4%-a oda megy. (Figyelem! Ez nem a speedshop.hu látogatóinak a 4%-a, nehogy félreelemezd! Ezt azt jelenti, hogy a továbblépésben megmért felhasználók 4%-a.)

Alább látható, hogy merre jártak azelőtt, hogy a pldaplus.hu oldalra mentek olvasni a látogatók. Visszaköszön a Facebook, mintegy 6,6%-kal. Azaz bejön a Facebookról 6,59%, majd azonnal visszamegy 5%. Itt szeretném felhívnia  figyelmet arra, hogy kaptunk 5% olyan olvasót, aki néha ránk néz, de nem törzsolvasó. Azaz ész nélkül nem szabad a Facebook csatornát reklámozni. Az csak arra lehet jó, hogy aki amúgy is ott lóg, esetleg minket követni tudjon gyakrabban. A Facebook csoport az olyan márkáknak nyerő, mint a Garmin.hu, akik nem weboldalt készítenek, hanem márkahűséget építenek. Az Index.hu jelenléte érthető, hiszen híroldalról van szó, mely mellé egy masszív fórum is társul, így egyrészt az ottani fórumból jöhetnek át, illetve mennek vissza napi híreket olvasgatni. Nem mennék jobban bele a többi oldal elemezgetésébe.

Alapvetően a pdaplus.hu oldalnak addig tud jó lenni egy hírátvétel, míg azok mennyisége nem ér el egy kritikus tömeget, és mellette főleg saját anyagok jelennek meg. Ez igaz, hiszen jelenleg 100-nál több anyaguk jelenik meg havonta, míg a navigyurci.hu ebből havi 7-t vesz át kábé, illetve ad át sajátot vissza. A pdaplus.hu a Facebookkal is jól bánik, kis szinten, de nyer onnan néha betérő olvasókat. Mivel a olvasók száma vélt és valós információim alapján nagyobb a pdaplus.hu esetén, ezért a cikkátvétel jelenleg nincsen káros hatással, sőt növeli a Google-ben az új fajta anyagok miatt az értékét (jobban, mint a navigyurci.hu esetén). Legalábbis a főszerkesztő ezt az információt erősítette meg. Ja még egy érdekesség: 67% jön a Google felöl, melyből 44,5% tovább is megy keresni, és a többi vélhetően megmarad. Ez nem rossz, azt jelenti, hogy a keresett tartalom megfogja és is tudja tartani a usert.

Látható, hová megy az olvasó, ha elhagyja a navigyurci.hu oldalt:
A látogatók 55%-a itt is tovább "gúglizik", azaz keresett valamit, talált valamit, majd visszament keresni, és lent látható, hogy 48% jött csak be. Ez több elemzést igényelne több statisztikai adattal, de látható, hogy többen mennek tovább a Google-lel keresni, mint ahányan rátalálnak az oldalra. Ennek ezer oka lehet. Pl. az is, ha a Google a beépített kereső, vagy nem keresés ennek egy része, hanem Googel AdSense kattintás, szóval bármi lehet. Erős az oldalon az Android user állomány, 11%-uk tovább is megy az androidportal.hu oldalra. Ez nem gond, hanem csak érdekes adat. Azonban vissza is jönnek, tehát 9% jön onnan. Ez nem rossz! Főleg ha azt nézzük, hogy ott max 3 anyag van csak a navigyurci.hu oldalról, és azok is csak kivonatok. Bár reklamálnak is kommentben, hogy kéne a teljes anyag. Naná, hiszen a kényelmi zónából ki lesz billentve az olvasó, és át kell szoknia a nem csak Androidról szóló oldalra. Mivel nem ismerem az androidportal.hu látogatottságát, nem merek erre mit mondani, ki kell elemezni a szájtok stat adatai alapján.
Amint látható, a navigyurci.hu látogatóinak 23%-a előtte a pdaplus.hu oldalt olvasta. Majd 11% oda is tér vissza. Ez vélhetően abból adódhat, hogy meglelik a megfelelő anyagot az átkattintók, és az oldal látogatottsági adataihoz képest sokan is vannak, tehát szemmel jól látható a "mennyiségük". Hosszabb távon az dönti el, hogy a cikkátadás/cikkátvétel hasznos-e a navigyurci.hu oldalnak, ha olyan olvasókat sikerül meghódítania, akik inkább a könnyedebb szakmai írásokat kedvelik, szemben a pdaplus.hu nehezebben emészthető, több háttérismeretet igénylő anyagaival szemben. Illetve figyelni kell az átvétel arányokra, mert a kisebb látogatottság miatt a kereső nagyobb eséllyel adhat érezhető büntetést az anyagduplikálásra a navigyurci.hu oldalnak.

A lényeg
  • A pdaplus.hu oldalnak nem árthat, és még növelheti a Google-ből jövő villámlátogatásokat. Ennek a veszélye az lehet, hogy jönnek a "nagyon 1.0-ás" userek, és értetlenkednek a komolyabb tudást igénylő anyagoknál. A Facebookra nem szabad többet áldozni, és nem szabad oda terelni a usereket kampánnyal. Ennyi pont elég belőle, inkább jöjjenek onnan ide.
  • A navigyurci.hu oldalnak jót tesz még az anyagcserebere, de óvatosan kell kezelni. Továbbá figyelni kell az anyagátadásra, hogy kinek adja át, értékes átkattintás tekintetében megéri-e átadni.
  • A pdatechhu.blogspot.com oldalról túl sok adatot nem sikerült megtudnom, gondolom nem túl nagy az oldallátogatottság. Mindenesetre a cikkeken fog múlni, hogy szerez-e új vevőket, vásárlókat. Hiszen ez a lényeg.
Mi keresni való van?
Nézzünk azért rá keresőből jövők találataira. Itt a három oldal kereső kifejezés listája, abból is a top10. Azaz ezekre keresve találnak rá az oldalak villámlátogatói. Azért írom, hogy villámlátogatói, mert azt mutatják a statok, hogy a bejövők és továbbkeresők aránya nagyjából ugyanaz.

Látszik, hogy a pdaplus.hu erősen HTC, GPS, iGO témakörben mozog. A navigyurci.hu nagyon erős iGO témakörben. A pdatechhu.blogspot.com jól optimalizált a "teszt" szóra. Ebből nem derül ki, hogy ezek régi tartalmak, és bedobjuk az új olvasókat egy nem frissített cikkre, vagy friss tartalmak, és új infókat adunk-e az olvasóknak. Ez továbbelemzést igényel. Mindenesetre látszik a közös halmaz: HTC és iGO. :)

Visszapattanás
Mindhárom oldal esetén fontos a máshonnan jövők mennyisége. A milyensége ezért még fontosabb. Ezt lehet mérni az oldalon eltöltött idővel és a visszapattanással.

Oldalon eltöltött idő átlaga:
Visszapattanás aránya:
Bár ezek közelítő adatok, egy Google Analytics pontosabban mér, saccolásra most megteszi (lásd, Gyurci meg is erősítette ezt, tehát ismétlem: kampányhoz ne hallgass az alexa.com adataira!). A 70% alatti visszapattanás nagyon jó érték. A 88% már necces, mely azt jelenti, hogy 100-ból 88 látogató egyből ignorálja a tartalmat. Emellett a 1,5 perces átlag idő is nagyon gyenge érték, ami együtt jár a magas visszapattanással. A 37%-os visszapattanás sok híroldal álma. Ez erős törzsolvasó gárdát jelent fórummal megtámogatva. A max 10 perc körüli átlag idő is ezt erősíti meg, sok a fórumozó. Nem látok rá a belső statokat, de saccolom, hogy akár a fórum erősebb is lehet, mint a hírtartalom. A 2 perces átlag idő a 67% visszapattanással egy amolyan jól olvasott, erős tech blognak tekinthető.

Egy kis hazai trend
A Google Trend Websites statja szenzációs, hiszen le lehet szűrni nem csak időszakra egy adott oldal közelítő látogatottságát, hanem kiválasztható csak a hazai látogatókra szűkítve a mérés. Így kiejthetőek a Google keresőből esetleg bezuhanó angol vagy kínai találatok, illetve a "külföldre tovább menő" olvasók köre. Azaz hazai szájt-mozgásokat is besaccolhatunk vele.

Látható, hogy a pdaplus.hu oldalt látogatók még milyen hazai oldalakat vesznek célba (klikk). Érdekes, hogy az első helyen a konkurens, könnyebb hangvételű pdafanclub.com oldal van. Ha visszafelé is lekérjük ugyanezt a statot (klikk), akkor látható, hogy ez visszafelé is igaz. : ) Azaz egy jól meghatározható közös látogatócsoportért küzdenek egymással szemben (klikk). Második a navigyurci.hu oldal, harmadik a speedshop.hu webáruház. Ez erősíti meg az olvasóátfedést.

A navigyurci.hu oldalt látogatók a hazai oldalak közül elsősorban a pdaplus.hu oldalt látogatják még (erős olvasóátfedés). Mellette érdekes a nokiaprogramok.hu látogatása, izgalmas az átfedés, nem látszik innen, mi az oka, elemzést igényel. A speedshop.hu jelenlét érthető azok számára, akik ismerik a szájtot készítő Gyurci szakmai múltját. :)

A pdatechhu.blogspot.com nem kereshető Google Trends Websites alatt, csak Serach-re, mert a blogspot.com a Google szolgáltatása, és nem ad ki stat adatokat a szolgáltatásairól a keresőóriás.

Összegzés
A navigyurci.hu oldalnak figyelnie kell arra, hol van az a pont, amikor már árt neki a cikkcsere. A pdaplus.hu jól jár vele, ha megmarad az erős saját tartalom előállítás. A pdatechhu.blogspot.com számára nem hiszem, hogy ez lenne a fő reklámfelület, de a kapcsolattartásnak ez a módja kifizetődő tud lenni, hiszen "csak" meg kell írni az anyagokat.

Én az az olvasó vagyok, aki valamelyik oldalt ignorálni fogja egy idő után, ha soknak találja az átfedést. :)