2010. április 9.

Tervezhetsz vele! Garmin Oregon 450 kirándulós, autós, vízálló GPS teszt

Sokat gondolkodtam, kinek írjam meg ezt a tesztet? A legújabb Oregon ugyanis egy-két apróságban különbözik csak elődeitől, amolyan köztes típus a legtöbbet és a legkevesebbet tudó modellek között. Talán pont emiatt  azoknak lehet érdekes, akik most veszik meg első igazi strapabíró, kirándulós GPS-üket. Azonban a kezdőknek az összes eddig megjelent teszt jó a kis eltérések miatt, aki meg amúgy is Garminos, a specből mindent tud, eldönti könnyen, váltani akar-e erre vagy sem. Maradtak tehát azok, akik régóta szemeznek a Garminnal, de jelenleg még PDA-val küzdenek, és vacillálnak egy használt Oregon vagy egy új 450-es, esetleg 550-es mellett. Igen, nekik szól ez az Oregon 450 teszt.

Garmin Oregon 450 GPS

Ez a modell minden olyat teljesít, ami miatt lehetett volna az első GPS-em is a PDA-s vicceskedés után. Nem ázik be, bírja a port, jól látható háttérfény nélkül is a napon a kijelző, nagyon keveset fogyaszt, folyamatos a szoftverfrissítése, most éppen egy akció keretein belül ajándékba adja a hazai képviselet a NaviGuide autós és a TopoGuide topográfiai térképet, nagyon nagy a rajongótábora a modellnek, kiforrott a szoftver és a hardver is.

Gyerekjáték kezelni
Ami miatt nem PDA
A PDA-s vicceskedésben nagyon idegesített, hogy állandóan figyelni kellett arra, hogy a GPS szoftver lefagyott, menti-e az útvonalat, és mikor kell rádugni az USB kábeles külső töltőt az erdő közepén. Ráadásul egy hegyi túra alkalmával szegény háza meg is repedt, pedig csak a zsebemben volt, én meg erősebben ültem le egy sziklára, mint kéne. Az első Garmin GPS-em egy GPSMAP 60 CSx volt, nem írom le, miket kibírt, ma is kedvelt eszköze a core cachereknek. Az első Oregon modellem fél órát vergődött egy erős viharban a vitorla hátsó merevítőjére akasztva a karabineren. Az Oregon 450 ügyes beállítás mellet két jobb AA típusú NiMH akkuval és egy töltéssel egy hosszú hétvégés kirándulást plusz autó utat is kibír. Egyszerűen még az iGO-t sem kell elindítani a mostani PDA-mon, vagy bekapcsolni nejem Garmin Nüvi 205-ös autós GPS-ét, mert az Oregon minden terepen (földön, vízen, levegőben, négy keréken, két keréken, két lábon, ...) elnavigál.


Mikor van egy PDA-n ilyen gyárilag?

Térképek és pontok
Az x50-es modellekre már ráfér hazánk összes geoládája (GC) és gpsgames (GG) játéka teljes leírással, eszi a traffipax riasztás pontokat a pl. poiplaza oldalról is. A 850MB memóriában bőven elfér egyszerre, sőt lötyög a sarkában és könnyen átkapcsolhatóan Magyarország többféle térképe (a Mapsource térképszoftver segítségével NaviGuide autós, TopoGuide katonai, OpenMaps* ingyenes és a Turistautak* ingyenes). Ráfér adott mennyiségben e mellé a saját készítésű, kalibrált, szeknnelt vagy műholdas térképek, illetve a most éves előfizetésben megjelent/jelenő BirdsEye (BaseCamp térképszoftver segítségével rátölthető) madártávlat/műhold fotók. Ez utóbbi azt jelenti, hogy nem tervezős, hanem látványban plusz infót adó térképet is kezelhetünk úgy a GPS-szel, hogy pl. az előtérben a NaviGuide tervezi az utat, a háttérben meg egy frissen kalibrált légi fotón nézzük az amúgy ismeretlen terepet. Ha nem elég a hely, vagy CityNavigator EU térképet is veszünk, akkor ott a microSD foglalat.

 
Balra a gyári WW térkép, jobbra az OpenMaps

 
Balra a BirdEye opálos teszt térképe, jobbra a NaviGuide 3D nézete

 
Balra a TopoGuide térkéből "jövő" 3D DEM adatok alapján
kékkel előkalkulált szintemelkedés,
jobbra a NaviGuide térkép az autópályán haladva.

A TopoGuide térkép előnye, hogy rendelkezik 3D DEM adattal. Ez azt jelenti, hogy nézegetheted egyrészt 3D-ben (ennek nem sok értelme van hazánkban) a domborzatot. Illetve útvonaltervezéskor a domborzati léptéktől függően, a DEM adatok figyelembevételével láthatjuk vizuálisan a ránk váró emelkedést, süllyedést a terepen a magasság grafikonon a megtett zöld magasságadatok mellett kékkel. Nem méter pontos, de egy geoláda megközelíthetőségét nagyban befolyásolhatja ismeretlen terepen, ha tudjuk, hogy egyenesen előre tekerve a bicajon kiköpjük a tüdőnket, vagy kerülünk kényelmesen egyet.
* - Az OM és a TuHu térképekkel óvatosan kell bánni, mert okozhatnak kisebb meglepetéseket a készüléken. A gyártó hivatalosan nem támogatja, de nem illegális a használatuk. Tervezni lehet rajtuk, de utcanévre nem lehet keresni bennük.


   
Főképernyő, dupla iránytű, képnézegetés

Mi a macera vele?
Igaz, nem beszél, csak csipog. Meg kell szokni, hiszen Andrea és Mohabá sem mondja, hogy jobbfordulóöccázméter. Egyszerűen bipp-bipp, vagy bibipp, vagy plibb, esetleg triptrip... Mintha lenne egy robotod, ami nem tud emberül beszélni. Megértem. Sőt, a hátsó ülésről jövő gyerekzsivajból (mivanott, nézdvonat, holavonat, mivanott,...) a csipogás jobban kihallatszik. Nincsen forgalmi infókat rádióhullámon fogó TMC-vevő sem hozzá. Megjegyzem, ha kirándulsz, minek a TMC, ha úgy sem a nagyvárosban vagy? Szóval ez sem akasztott meg eddig. Az autós tartó nem alaptartozék, azt meg kell venned, és a bicajos adapter is külön tétel. Sőt, a Garmin modellek az USB autós adapterekre morcosak, a gyárit szeretik. Az Oregon-ba tehető AA telepeket az adapter nem tölti, pót akkut kell magaddal vinni, ha nincsen autós adapter.

 
A Garmin Nüvi-ből átrakott NaviGuide térképet így is felismeri

A 450-hez nem adnak akkut (a képen az enyém van), az 550-hez igen

Az USB kábel tartozék, de az autós adapter nem

Ez van a csomagban, amihez még most akcióznak 2 térképet is

Még valami: Ez nem egy taxis GPS, azaz nem a folyamatos autós igényekre, hanem a kirándulós igényekre készült. Ennek megfelelően például a több pontos útvonaltervezés nem olyan egyszerű, mint egy Nüvi modellen. A korábbi outdoor modellekhez hasonlóan projektként kezeli a GPS, és waypoint-okat, azaz útvonalpontokat kell egymás után rakni előre, és kijelölni a célállomásokat. Ez a logika igazán akkor használható kényelmesen, ha PC előtt ülsz valamelyik térképszoftver előtt, mely képes magából a Garmin által is megehető útvonaltervet megenni. Sok előnye és hátránya is van ennek, nem feszegetem.

Jó, de melyik Oregont?
A Garmin Oregon és Dakota sorozat született arra, hogy kiszolgálja az érintőképernyős, ájfon-ujjas kezeléshez szokott városi turistát és a rendszeresen a szabadban lógó tech arcokat is. A Dakoták kisebbek, gyengébb a kijelzőjük és kevesebbet tudnak. Az Oregonok a típusszám függvényében (200-tól 550-ig jelenleg) szoftveres tudásukban és memóriaméretükben különböznek főleg. Az új modellek az x50-as sorozatszámot kapták már meg. Azaz a 450 és az 550 az, ami most egy darabig tuti megkapja a legújabb feature-öket. A korábbi modellekhez is kijönnek sw frissítések, lásd a még nem érintős, már nem gyártott Colorado sorozat is kapott a napokban egyet. A sorozatszám végén a "t" azt jelenti, hogy gyárilag van a modellem egy 3D DEM ráadásul nem csa hazai lefedettséggel. Az előző Oregon GPS-em egy 400t volt, melynek ezt a képességét nem tudtam kihasználni. Ráadásul abban még 2D-s volt az elektronikus iránytű, a 450 és 550 már 3D-s (mint a HTC HD2-ben és az iPhone 3Gs-ben), azaz mindegy, milyen irányban tartod, mutatja a valódi irányt (a GPS jel csak 5km/h sebességtől kezdve képes irányvektorból irányt számolni). Az akku is bírja jó beállítások** mellett 16 órát.

Balra az Oregon 550, jobbra az Oregon 450 hátlapja

Az Oregon 450 sokat segített abban, hogy el tudjam dönteni, érdemes az x00 sorozatról x50-ra váltani. Azonban nagyon megtetszett annak idején az 550 modell fotós képessége, szeretek geofotózni. Ezért döntöttem végül az Oregon 550 mellett. Ha ez annyira nem izgat, vagy már van GPS-vevő a fényképeződben, vagy egyszerűen összeszinkronizálod majd később a a fotókat a trackloggal (Picasa, gpicsync), és kell a 3D iránytű, az ajándék NG és TG térkép, valamint a Dakotáknál jobb kijelző, az Oregon 450 a megfelelő választás. Az Oregon 550-hez egyébként jár egy NiMH töltő és 2 darab AA 2000mAh-s Garmin akku.
** - A 16 órás üzemidő úgy hozható össze, ha igénybe veszed a háttérfény lekapcsolása helyett a képernyő teljes, időzített kikapcsolását, és lehetőleg nem tervezel úton, csak légvonalban, illetve nem nyomkodod órákon át a kijelzőt. Terepen ezen kérések mindegyike reális, hiszen nem kell állandóan az LCD-t nézned.
A döntést persze nem nekem kell helyetted meghoznom, de bízom benne, hogy segítettem pozicionálni a Garmin szabadidős GPS modelljeinek a legjobbjait, az Oregon családot, és azon belül is a Garmin Oregon 450-t. Még sokat írhatnék a tudásáról, hiszen leginkább a legszembetűnőbb tulajdonságokat emeltem ki. Inkább kérdezz konkrétan, és szívesen válaszolok, hiszen jó ideje vagyok lelkes felhasználója a gyártó modelljeinek.

 
Az 550 már 3D iránytűt kapott, míg a 400t-ben még csak 2D iránytű van

Hol vegyem meg?
Két helyet javaslok szívesen, ahol tuti értenek a cucchoz, és megvan a szaktudás is a pult bejárattól távolabb eső oldalán. Az egyik a NaviGate üzlete, mely egyben a hivatalos képviselet és márkaszerviz székhelye is. A másik pedig Magpet boltja, a nemrég új helyre költözött Geochallenge üzlet. Ezt a boltot azért is javaslom, mert legalább megismerheted a legjobb hazai Garmin Oregon topiknak is helyet adó GPSgames.hu weboldal alapítóját. Bárhol is veszed, értsen hozzá az eladó, akit holnap is meglelsz ott, és legyen a "Hol van a hazai szervize a gépnek?" kérdésre az a válasz, hogy "A NaviGate-ben természetesen". Ha használtat veszel, nézz utána a tulajnak a fórumokon.

Ahol van Garmin ízű cukorka, ott általában értenek is a készülékekhez! :)

Ezt még el kell meséljem!
  • Pénteken este kibontottam az Oregont a csomagolásból
  • Regisztráltam majd rátöltöttem a NG és a TG térképeket, majd az OM és TuHu (de egyesével, majd átnevezve mindig a rátöltött IMG-t, hogy ha később bármelyiket frissítem, ne kelljen az összeset újracsomagoltatni a MapSource-szal)
  • Töltőre tettem az 550-hez kapott NiMH AA akkukat
  • Rátöltöttem a poiplaza.hu traffipax POI-kat a Garmin POI Loader segítségével, ezzel együtt a Kedvenc (mindig használt, évek óta állandó) POI adatbázisom is
  • Beállítottam a profilokat (autós, gc, hajós, ...), ki melyik térképet, hogyan használja, jelenítse meg, stb...
  • Reggel autóba ültünk, és megterveztem Autós üzemmódban a 2,5 órás autóutat Bp és Vág között
  • Autópályán lerongyoltunk, közben időben csipogott és bekapcsolta a háttérfényt az O550, továbbá bippegett a traffiknál
  • Végig akkuról ment, és a 4 pucuka nem ment le 1 rovást sem
  • Másnap elmentünk gólyákat geofotózni az O550-nel a szomszéd faluba
  • Aztán elmentünk autóval 20 km-re Nickre a műgáthoz, az O550 oda tervezett a közelbe a NG térképpel, majd átváltottam OM-ra, mert a gát azon volt rajta részletesen, hazafelé visszakapcsoltam, de előtte még geofotózás
  • Természetesen geofotó a Nick tábláról a falu szélén... :)
  • Visszafelé már azért lement 1 pucukát a 4-ből, ikor bekapcsolt a háttérfény
  • Másnap még ugyan ezzel a töltéssel Vág-Bp lement simán, és a 4 pucukából 2 és 3 között kapcsolgatott
  • A geoládákból csak 500 db-t nyomtam rá sajnos, így Vág közeli nem volt, kimaradt, de ha rátolom este full hazánkat, akkor ládázunk is. :)
A francba az iGO-val és az összes PNA-val! :)

További fotók a készülékről és összehasonlítás más modellekkel:


További képernyőmentések a készülékről:


Kapcsolódó oldalak