2007. november 16.

Januártól TMC! Működni fog a gépemen?

PDAMánia.hu weboldalon megjelent írásom mélyebb folytatása azoknak, akiket jobban érdekel a TMC.

Mint arról több fórum is hírt adott, a GPS-ek által értelmezhető forgalmi információs FM adás, a TMC bevezetése hazánkban egyre késik. Azonban mint megtudtuk, egy új szereplő megjelenésével jelentősen felgyorsult a hazai TMC projekt, és a vártnál előbb élvezhetjük majd mi is a navigációs eszközök eme kényelmi szolgáltatását.

Mint bizonyára sok olvasónk már tudja, a TMC számos nyugati-európai országban különböző minőségben ingyen vagy valamilyen átalánydíj fejében elérhető már, segítve ezzel a az autósokat abban, hogy az útlezárásokról és forgalmi akadályokról azonnal értesülhessenek GPS navigációs eszközeik segítségével, figyelembe véve azok adatait az útvonaltervezésben.

A PDAMánia.hu online magazinnak sikerült rátalálnia egy olyan vállalkozásra, amelynek segítségével várhatóan már 2008 januárjában elindulhat nem csak teszt jelleggel az RDS-TMC sugárzás. Első körben a cél Budapest és az autópálya-szakaszok forgalmi információinak lefedése. Azonban koránt se higgyük azt, hogy a végfelhasználók számára majdan ingyen elérhető szolgáltatás pikk-pakk működni fog minden TMC képes GPS navigációs eszközzel. Ennek megértéséhez nézzük meg, mi minden kell ahhoz, hogy eszközünk értesülhessen az útlezárásokról és forgalmi akadályokról. Haladjunk visszafelé, kezdjük a GPS vevőnél. Az alábbi kis szakmai elmélyedés megértésében nagy segítségünkre volt az említett alternatív hazai TMC projekt egyik vezetője, Heckenast László, a TrafficNav Kft. ügyvezető igazgatója.


Elkélne a TMC...

A térképnek is tudnia kell a TMC-t

A TMC (Traffic Message Channel ~ forgalmi üzenet csatorna) szabvány által használt technológia eredetileg arra lett kifejlesztve, hogy RDS adások vételére alkalmas készülékeken megjeleníthessenek az FM sávban működő rádióadók különféle információkat az autósok számára. A RDS-TMC igen nagy problémája az alacsony adatsebesség. Mintegy 8 biten kell olyan komplex információkat eljuttatni az autóshoz, mint például a Hungária körút adott szakaszának adott irányú torlódása. Ha belegondolunk abba, hogy 16 biten egyes számítógépes eljárások mindössze egyetlen betűt képesek csak ábrázolni, akkor megérthetjük azt, hogy miért van szükség az alábbi eljárásra.


Piros: fizetős vagy ingyenes TMC
Bíbor: készül a TMC
Fehér: ki tudja...

Az alacsony adatsebesség miatt úgy döntöttek a TMC létrehozói, hogy kineveznek frekventált helyeket a térképen, melyeken jellemzően forgalmi események lehetnek. Így létrehoztak egy lokációs táblát. Hazánkban ez jelenleg első körben körülbelül 5 300 kijelölt pont, mely hasonló az ausztriai lokációs tábla felépítéséhez. A szabvány egyébként maximum 60 000 lokációs pont kijelölését engedélyezi. Ezt a táblát el kellett fogadtatni a nemzetközi TMC tanáccsal. Első körben Budapest és főbb autópálya szakaszaink kerültek bele a mátrixba, mely adatokat fel kell vinni minden TMC kompatibilis navigációs eszköz térképadatbázisába. Erre azért van szükség, mert semmi nem garantálja, hogy egy adott autópálya lehajtó GPS koordinátája ugyanott van mindkét térképen. Így a térképgyártók maguk határozzák meg a sok ezer lokáció pontos helyét.


Az iGO TMC üzenetei

A TrafficNav jelenleg számos nagy térképgyártóval kapcsolatban áll már, köztük a Tele Atlas-szal, vagy a kiváló hazai térképeket gyártó Top-Map-pel is. Ha például az iGO navigációs szoftvertől szeretnénk elvárni a hazai TMC működést, akkor meg kell várnunk, míg az adott iGO alapú eszközre megjelenik a lokáció képes térkép. De ugyanez vonatkozik a TomTom vagy Garmin navigátorokra is.

Az első ilyen készülékek várhatóan 2008 március-áprilisára kerülnek a boltokba, de a teljes paletta TMC-sítése akár egy évig is eltarthat. Új készülék vásárlásánál ezért mindig érdemes tisztázni, benne van-e már a magyar TMC, és ha nem, mikorra várható az upgrade, mert enélkül a szolgáltatás beindulása után sem fogja tudni élvezni annak előnyeit.

Az RDS-TMC sugárzásához egyébként a rádióállomás részéről is komoly műszaki előírásoknak kell megfelelni annak érdekében, hogy használható legyen egy meghatározott lefedettség elérése érdekében az FM sávban sugárzott adás.

Értem én hogy benzin, de mitől megy? - adatok az adáshoz

A TMC adásban olyan adatok érkeznek a GPS eszközünkre, melyek meghatározzák egy adott útszakasz vagy csomópont forgalmi jellegét. Ezeket két részre bontja a szakma, melyeket statikus és dinamikus adatoknak hívnak. A statikus adatok közé tartozik például egy hosszabb ideig tartó útlezárás a belvárosban, míg a dinamikus adat az egy baleset miatt kialakult forgalmi helyzet. Óriási adatmennyiség érkezik egy diszpécser szolgálathoz, melyek feldolgozása túlmutat egy sima Excel-tábla frissítgetésén. A TrafficNav erősen elgondolkodott azon, vajon megéri-e az amúgy nagyon jó hazai programozókkal fejleszteni egyet, vagy keressenek egy méregdrága megoldást a célra? Bejárták a világot, és arra jutottak, hogy inkább kiválasztják azt, amelyik szerintük a legjobb. Az adatfeldolgozó rendszer nem csupán a TMC adáshoz szükséges adathalmaz kódolását képes ellátni. A sok helyről sok formában érkező forgalmi információkat sokféle kimenetre képes konvertálni.


Forgalmi adatok két pont között

Az FM rádiócsatornák ki tudja hány évig üzemelnek még? Egyesek 5, mások 10 évet adnak még a technológiának, így az RDS-TMC sem örökéletű. Míg Kína a TMC mellett döntött, addig a mindig élvonalban járó Dél-Korea már egy új szabvánnyal a DAB (Digital Audio Broadcasting) multiplex részeként sugározott TPEG (Transport Protocol Experts Group) digitális verzión dolgozik. A forgalmi információk GPS vevőhöz eljuttatásának azonban nem csak rádiófrekvenciás eljárás alapú változatai vannak. Számos ország alkalmazza a GPRS vagy Wi-Fi alapú technológiát, ahol az aktuális GPS koordinátánk alapján kapunk mobil interneten testre szabott forgalmi információkat. Aki ma belevág egy TMC projektbe, érdemes arra is gondolnia, hogy előbb vagy utóbb hazánkban is kifizethetővé fog válni ez a technológia minden autós számára. A feldolgozó rendszert tehát úgy érdemes kialakítani, hogy hosszabb távon is átalakítható és fejlődőképes legyen. De nézzük meg, honnan és milyen adatokat tud feldolgozni manapság egy TMC adáshoz „műsort" létrehozó „rádiós stáb".

Ahonnan az adatok jönnek

Sajnos, nem annyira kézenfekvő egy forgalmi helyzet, mint amennyire egyszerű SMS-t beolvasni egy rádióadásba egy autópálya-dugóról reggel a műsorvezetőnek. Hiszen tudnunk kell, mely lokációs ponthoz köthető az esemény, tudnunk kell azt, hogy mi ez az esemény, és milyen irányból milyen irányban „tart". A forrás adatok kezelését számos TMC szolgáltatás többféleképpen oldja meg. Van, ahol mindössze egyetlen forrással dolgoznak. A TrafficNav a nehezebbiket választotta, azaz sok redundáns adatot dolgoznak fel, mely jobban garantálja azt, hogy egy forgalmi akadály valóban létezik-e. Pár ilyen forrás adatot megemlíthetünk, anélkül, hogy nagyon ipari titkokat szolgáltatnánk ki.

20071112_TMC_car.jpg
Sok féle TMC forrásadat hever az utakon

Bárki megvásárolhatja kereskedelmi célokra az Útinform és a Fővinform útadatait. További forrás lehet a különböző útkamerákat üzemeltető cégek manuálisan vagy szoftveres elemzéssel létrejövő adatainak a kiértékelése. Az érzékelők elhelyezése is egy megoldás, azonban ilyen esetekben az adatgyűjtés és tárolás adatvédelmi szempontjait figyelembe kell venni. Az autópálya mérnökségek is sok adattal rendelkeznek. Akár csak a futárszolgálatok, nagyobb szállítmányozó cégek. Például egy ügyes algoritmussal a teherfuvarozók ismert mozgásából, és jelenlegi mozgásából következtetni lehet arra, hogy hol milyen forgalmi akadály van. Persze, önmagában ez az információ sok hibát tartogathat magában. Amerikában dolgoznak már kísérleti jelleggel a mobiltelefon SIM kártya mozgásainak kiértékelésén egy adott útszakaszon. Azonban ez a módszer is csak akkor működik, ha van telefonos adatforgalom. A TomTom egyébként most vezette be ezt a fajta szolgáltatását a Vodafone-nal közösen Hollandiában (klikk ide).

Már hazánkban is meglepően sok használható adat létrejön, melyek kiértékelésére a már említett számítógépes rendszer alkalmas.

Már folynak a TMC tesztek

Mint megtudtuk, már folynak a tesztek. Az kísérleti TMC adását ha nem is értelmezhetően, de egyes TMC képes GPS modellek már érzékelik. Azt is megtudtuk, hogy az iGO 8 fejlesztése mellett a NavNGo munkatársai a lokációs táblát tartalmazó teszt térképen is dolgoznak. A különböző forrásból származó adatok tesztjei is megkezdődtek, bár számos adatforrás tulajdonossal még most folynak a tárgyalások. A tervek szerint 2008 januárjában megkezdődhet a műsorszórás.


A készüléknek és a térképnek is tudnia kell a TMC kezelést

A felhasználók, ahogy említettük, akkor fogják tudni használni modelljeiken az RDS-TMC adást, ha egyrészt rendelkeznek olyan GPS vevővel, mely TMC vevővel, vagy arra alkalmas külső opcióval rendelkezik, illetve frissítteni tudják majd a forgalmazó által talán kiadásra kerülő térképekkel készülékeiket. Az biztos, hogy talán az SD kártyás iGO My Way tulajdonosok lehetnek az elsők, akik erre szert tehetnek. Az iGO alapú navigátorok esetén ez sajnos nem igaz, mert ott a készülék hardvergyártója kell, hogy kiadja a frissítést.